Jensen Interceptor
Jensen Interceptor
Jensen Interceptor

Ny Jensen fra ny fabrikk

Gamle jensen Interceptor lever godt i en fornyet utgave. Men nå kommer det også en helt ny Jensen. Den første nye på nesten 50 år.

Publisert Sist oppdatert

I 1966 dukket Jensen opp med et nydelig stålkarosseri, der designen var signert Touring, og som de første årene ble bygget hos Vignale. Flott kombinasjon: engelsk nobel-bil med skandinavisk navn og italiensk design.

Så flott at den fremdeles bygges, med moderne drivlinje, og resten er nullstilt i en liten engelsk bedrift som du kan lese mer om her.

Nå kommer det imidlertid en melding fra CPP om at de skal begynne å bygge en flunkende ny Interceptor.

Det er lenge siden vi har hørt fra CPP – Coventry Prototype Panels. Men plutselig dukket det opp en melding forleden dag om at et eiendomsutviklingsfirma, Advantage West Midlands, hadde kjøpt opp de tradisjonsrike Jaguar-lokalene i Brown’s Lane, Coventry, sammen med CPP.

Det var ikke helt åpenbart hva de skulle med disse lokalene da. De har bygget en del Spyker, riktignok (les om det her) og ligger i forhandlinger om å overta denne hollenderen. Eieren har visst mer enn nok å gjøre i Sverige for tiden.

Dessuten har CPP satt sammen One-77 for Aston Martin, men den oppgaven er snart ferdig. Så hva skulle de med det store fabrikkanlegget?

Vel, alt kan nok ikke brukes til å bygge den nye Interceptor, for den virker ikke akkurat som noen storvolum-bil. Ikke en gang som en volum-bil på størrelse med Jaguar. Tvert om, CPP sier klart at her snakker vi Kostbar og Ultra-eksklusiv.

Bilen skal egentlig bygges av noe som heter Healey Sports Cars Switzerland, men de har altså overlatt hele oppgaven til CPP.

Om de har gått videre til Zagato for å få designet bilen – eller i det minste disse tegningene her, er også vanskelig å si, for her kjenner jeg ikke igjen ”håndskriften”. Men CPP har også et felles selskap med de italienerne som ”låner” Zagato-navnet - med full velsignelse fra den eksisterende Zagato-familien.

Det eneste konkrete vi i grunnen vet, er at bilen skal bygges på en helt ny alu-plattform med et helt nytt karosseri banket ut av aluminiumsplanker.

De regner med å vise de første utgavene sent neste år (høres ut som Paris-utstillingen) og senere skal vi få kjøre den. Men det ser ikke ut som om de første skal leveres til kunde før en gang i 2014.

Powered by Labrador CMS