Mazda Takeri
Foto: Stein Pettersen
Mazda Takeri
Foto: Stein Pettersen
Mazda Takeri
Foto: Stein Pettersen
Mazda Takeri
Foto: Stein Pettersen
Mazda Takeri
Foto: Stein Pettersen
Mazda Takeri
Foto: Stein Pettersen
Mazda Takeri
Foto: Stein Pettersen
Mazda Takeri
Foto: Stein Pettersen
Mazda Takeri
Foto: Stein Pettersen
Mazda Takeri
Foto: Stein Pettersen
Mazda Takeri
Foto: Stein Pettersen
Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Mazda Takeri

Takeri på vei mot ny Mazda6

Den nye konseptsedanen Takeri var den første som ble kledd av da Tokyo Motorshow åpnet.

Publisert Sist oppdatert

Takeri, som er en tolkning av begrepet ”mann” på japansk, er fullstappet av teknologien Mazda kaller Skyactive.LES: Mer om SkyactivTakeri er utstyrt med Skyactive-D dieselmotor, en versjon som vi ganske snart får se i Norge, som en del av motorutvalget i CX-5 som vi nylig prøvekjørte i Italia – og i-ELOOP som anvender en kondensator for å regenerere energi via bremsene.LES: Vår prøvekjøring av CX-5Lavere kompresjon
En av de viktigste spesifikasjonene for den nye dieselen er lav kompresjon.Ifølge Mazda gir den lave kompresjonen mindre slitasje på komponentene, og i tillater også en betydelig vektbesparelse, noe som bidrar til lavere forbruk.Takeri er utstyrt med en ny automatisk girkasse og selvsagt start/stopp, som nok er viktigere i Tokyo enn på Toten.Bevegelsens sjel
Konseptbilen tar designspråket «KODO - Soul of motion», som fikk sitt uttrykk gjennom konseptbilen Mazda SHINARI, ett steg videre, og er en klar hentydning om hva som venter oss når neste generasjon Mazda6 dukker opp.SE: Vakre ShinariIfølge Mazda er uttrykket Takeri en tolkning av kreftene i et dyr, klart til å eksplodere i bevegelse. Det nærmeste vi har vært den gamle tigeren til Esso muligens.Flyter også innvendig
Designlinjene får flyte fra den øverste delen av instrumentpanelet, og går videre bakover til innsiden av dørene.Den nederste delen av dashbordet er litt strammere, og har en tykkere horisontal linje, som bidrar til å ramme inn fører, og passasjerplassen.Hos Mazda sier man at dette skal være en klar forskjell fra sportscoupeen Shinari.Kult er det også med instrumentpanelet, som har metall i bunnen, med en klarlakk over som endrer farge og uttrykk etter hvordan lyset skinner.Mazda har et absolutt behov for å få attraktive modeller på markedet, ikke bare i Norge – så derfor er det ikke umulig at vi vil se at Takeri går fra konsept til Mazda6 raskere enn forventet.

Powered by Labrador CMS