Roding Roadster
Foto: Carparazzi©
Roding Roadster
Foto: Carparazzi©
Roding Roadster
Foto: Carparazzi©
Roding Roadster
Foto: Carparazzi©
Roding Roadster
Foto: Carparazzi©
Roding Roadster
Skisse fra produsenten
Roding Roadster
Lett konstruksjon i CFRP og aluminium

Noen har kysset frosken

Våre faste lesere vil nikke gjenkjennende til navnet Roding Roadster. Men slik den nå fremstår, er ikke bilen til å kjenne igjen.

Publisert Sist oppdatert

Roding Roadster er en bil vi har fulgt utviklingen av gjennom noen år. Senest for et års tid siden viste vi bilder fra testing på Nordsløyfa – både produsentens egne og fra våre spionfotografer.

Det hele begynte å materialisere seg mer sist vinter, slik at vi øynet håp om at prosjektet skulle realiseres.

Og nå er bilen igjen oppdaget under testing på Nordsløyfa, i en helt ny innpakning som ikke er til å kjenne igjen sammenlignet med det vi har sett tidligere.

Legg merke til de store luftinntakene bak dørene og de to tunnelene over motor og bakstuss.

Aero-tech
Her aner vi noe som blir en kul liten toseter, med et lett karosseri. Kjøreglede og ultimate ytelser er de viktigste ingredienser i oppskriften. Vi loves at den ferdige bilen skal lanseres våren 2012, så kanskje vi får møte den i Genève.

Roding er en rendyrket toseters sportsbil med midtstilt motor - en kraftig turbosak - og chassis i karbonfiber.

Moderne materialer er benyttet for å holde vekten på et minimum. Selve chassiset er støpt i karbonfiberforsterket kunststoff (CFRP), mens strukturene i front og hekk er en blanding av aluminium og CFRP. Dette er materialer som er velkjent fra flyindustrien og fra Formel 1.

BMW Power
Bilen drives av en høyeffektiv turbo rekkesekser fra BMW. Den yter 320 hester og har et dreiemoment på 450 Newtonmeter. Motoren sitter tverrstilt bak setene og driver (selvsagt) bakhjulene gjennom en 6-trinns manuell girkasse.

Den lette bilen med en anslått vekt på 950 kg gjør sammen med den kraftige motoren at hver hest bare skal skyve 3 kilogram. Dette gjør i tillegg til rask akselerasjon, at man kan utsettes for krefter på inntil 1,4G i kurver.

En del vil nok bruke bilen til det den er mest egnet for – nemlig hyggelige dager på racerbanen. Men de som har mer dagligdagse behov kan få den levert med komfort- og sikkerhetsutstyr etter eget ønske.

Powered by Labrador CMS