-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Renault Mégane 1.5 dCi 110 hk Dynamique
Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.
- Innledning
Den franskeste av de franske to bilene i testen kniper syvendeplassen rett foran landsmannen, Peugeot. Mégane plasserer seg i underkant av midten av testfeltet ved å score nettopp jevnt midt på treet på de fleste øvelser.
I motsetning til forrige generasjon har «nye» Mégane en klar fordel, den er nemlig den bilen i testen med nest størst bagasjeplass.
Det er mulig det er logisk for franskmenn, men hvorfor har man et nøkkelkort, som må stå i en egen slisse, og med en startknapp som sitter helt nederst på midtkonsollen, bak girkassa? Eller hvorfor plasserer man av/på-knappen for fartsholderen mellom setene, der du forventer å finne bryteren for setevarme?
Som hos Peugeot er girkassen også av den noe upresise slaget, litt rart at man ikke har valgt å gjøre dette på en annen måte – ettersom det er en av to ting man ofte griper og betjener i en hver bil. Det bidrar til å dra ned helhetsinntrykket.
På banen kjører Mégane helt godkjent – men ute på veien spretter og hopper den mer enn de andre når underlaget er ujevnt. Testteamet er også stort sett enige om at setene gir for dårlig støtte, og at det kan være vanskelig å få ratt og sete i en posisjon som gir optimal sittestilling.
Pluss får imidlertid Mégane for sin 1,5-liters dieselmotor. Den oppleves som både rask, sterk og fleksibel. Våre akselerasjonstester viser da også at den befinner seg på øverste del i dette selskapet.
Renault sliter fortsatt et litt frynsete rykte. Som nybil har imidlertid Mégane ingen tegn som tyder på at den burde være noe spesielt dårligere enn andre konkurrenter.
Pluss:
Strålende motor, god bagasjeplass.
Minus:
Mange pussige franske løsninger og upresis girkasse.