Lexus CT200h
Lexus CT200h
Lexus CT200h
Lexus CT200h
Lexus CT200h
Lexus CT200h
Lexus CT200h
Lexus CT200h
Lexus CT200h
Lexus CT200h
Lexus CT200h
Lexus CT200h
Lexus CT200h

The noble art of self defence - del 2

Andre generasjon av BMW 1-serie er på plass. Den går løs på en førsteklassing; Lexus CT200h. Vil lar dem møtes og gå åtte runder i ringen.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1

Runde 5 – Motorytelse
Helt rettferdig blir ikke dette – ettersom BMW har 170 hester kontra Lexus sine 136.
Til gjengjeld gjør elektromotoren at Lexus har en fordel fra null takket være momentet i denne. Samtidig er det slik at om du gir gass og bruker turtallet i bensinturboen til BMW, er det en flott og fleksibel motor. 0-100-tallene er da også klart i BMW sin favør - CVT-kasser er sjelden optimale til denne type øvelser.

På forbruk vinner imidlertid Lexus takket være at hybridløsningen faktisk fungerer enkelt i daglig bruk. Litt av årsaken til testforbrukstallet på BMWen er nok også at den inviterer til mer aktiv kjøring.

Resultat: BMW tar denne runden takket være krefter og fleksibilitet.

Runde 6 – På veien

Det er bare å slå det fast med en gang. I denne klassen er BMW det alle andre må måle seg opp mot. Konseptet med motoren foran – trekk bak og en styring som er bortimot perfekt vektet, gjør at selve kjøregleden i denne bilen går utenpå det aller meste du kan kjøpe i denne prisklassen.
Det er imponerende hvordan BMW klarer å innprente sin DNA gjennom hele modellrekken, du kjenner igjen ting fra 3-serie, 5-serie og 6-serie umiddelbart når du gir gass.
Styringen er av typen "Pek med rattet og bilen går dit". Kombinert med at du faktisk kan bruke gasspedalen til å styre med, gjør det kjøreturen til så mye mer enn bare transport.

Lexus kjører heller ikke dårlig. Styrefølelsen er imponerende og viser med all mulig tydelighet at CT200h er noe helt annet enn Prius, selv om de deler drivlinje. Oppsettet er relativt stivt, men uten at det blir direkte sportslig.
Det føles litt schizofrent til å begynne med, men etter hvert som du blir vant til bilen vinner det seg. Lexus har imidlertid valgt å bryne seg på den tøffeste gutten i klassen, og gjør det ikke lett for seg selv.

Resultat: BMW viser igjen at dette er deres største styrke.

Runde 7 – Pris og utstyr

496.930 kroner – det er grenseløst mye penger for en liten BMW. Selvsagt er litt av årsaken at noen har gått moderat bananas i utstyrslista, men samtidig er det ikke unormalt for en BMW-kunde å plusse på en del utstyr.
Og det er nødvendig også – for få ting er så leit som en ribbet BMW. Utstyrspakka som sitter på BMW inkluderer det meste du kan komme på. BMW-utstyr er dyrt, men det er også ofte veldig bra og bidrar til å bygge bilen.

Lexus går motsatt vei. Mens man i BMW setter opp og velger utstyr, har Lexus tre faste utstyrsnivåer på sin CT200h.
Vår testbil hadde høyeste nivå, og man blir imponert over hvor mye premiumfølelse man har klart å pakke inn i den lille bilen. 422.000 kroner er fortsatt mye penger, og det er over 100.000 dyrere enn innstegsmodellen av CT200h med samme drivlinje. Du får imidlertid mye utstyr for pengene dine, og det er fortsatt et godt stykke opp til sluttprisen på BMW.

Resultat: Lexus tar denne runden.

Runde 8 – avgjørelsen

Premium er en vanskelig øvelse, men BMW har lang erfaring i faget. Nye 1-serie har blitt en strålende bil på de fleste områder. Ikke minst ute på veien er den rett og slett konge. Den er en komplett premium kompaktbil, med fokus på føreren.

Lexus gjør slett ikke noe dårlig innhopp i denne klassen. Den kjører bra, har mengder av premiumfølelse og har takket være sin hybride drivlinje en slags kredibilitet som en del mennesker setter høyt.
Bil er ”image” og sier mye om deg. Førsteklassingen har all grunn til å gå hjem med hevet hode, men må innse at denne gangen ble overmakten litt for stor. LES VIDERE:

- Del 1
- Testvurdering og poeng BMW 118i

- Testvurdering og poeng Lexus CT200h

Powered by Labrador CMS