-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
The good, the bad and the ugly - del 2
Hadde dette vært en skjønnhetskonkurranse, hadde ikke denne saken blitt lenger enn tittelen. Heldigvis er det mer enn utseendet som betyr noe.
- Del 1
Forseteorientert
Alle de tre testbilene leverer varene når det gjelder førermiljø. Riktignok har produsentene valgt litt ulike linjer – men det står godt i stil til resten av modellutvalget deres.
Range Rover har helt opplagt vært og forsynt seg godt på lageret til eierselskapet TATA, som jo også eier Jaguar. Det er fortsatt litt magisk når girhjulet kommer stigende opp av midtkonsollen.
Samtidig er det noe litt organisert uryddig over knapper og måten du skal betjene berøringsskjermen. Det er mange valg, og det er ikke bestandig like intuitivt. Etter hvert begynner du å gjøre det meste fra multifunksjonsrattet – det kan rett og slett bli litt skummelt å lete for mye rundt.
Setene er godkjente, men ikke helt på høyde med de to konkurrentene. Lårstøtten blir for dårlig, og det burde være mulig å løfte setet i forkant. Pluss for Evoque for at rattet kan trekkes langt ut, noe som bidrar til å kompensere for manglende innstillinger på setet.
I baksetet sitter et par unger helt fint. Høyden er bra til tross for karosseriformen, men vinkelen og høyden på baksetet gjør det lite tilfredsstillende som transport av voksne over lengre strekninger.
Hos BMW er det som det pleier, ryddig og med knapper som sitter der man forventer det. Du bruker kort tid på å finne frem til de knappene du har behov for, og selv om det kanskje trekker ned litt av luksusfølelsen, er funksjon og følelse i alt av knapper meget bra.
Til tross for at setene, i motsetning til hos de to andre, har manuelle funksjoner, er det lett å finne en god sittestilling. BMW-seter er jevnt over svært gode, og laget på en måte som gjør at du finner en sittestilling som passer uansett høyde og kroppsbygning.
Benplassen bak i BMW er den dårligste i testen – også her snakker vi om seter som definitivt best egner seg for unger. Q3 er som man forventer fra Audi. Perfeksjonen i interiørkvalitet og sammenføyninger er meget bra. Ingen kan ta Ingolstadtfolket når det kommer til finish.
Bak rattet er det lett å finne seg til rette, litt irriterende er det at hjulet og knappene som styrer lyd og navigasjon, kjent som MMI, sitter på midtkonsollen i stedet for mellom setene. Det gjør det mindre intuitivt å bruke enn det vi kjenner fra andre Audi-modeller.
Et annet lite pirk er også at de lengste i testpanelet kunne tenkt oss muligheten til å trekke rattet litt lenger ut. Likevel er dette bare småplukk i en bil der du sitter godt, der alt av knapper, hendler og brytere oser premium.
On eller off road
Det er ikke noen tvil om hvilken av disse bilene som i størst grad utgir seg for å kunne levere noe annet enn by- og landeveiskomfort.
Evoque har fått med seg innstillingsmulighetene som styrer demping og fremdrift for økt fremkommelighet.
Nå skal det påpekes at Evoque i likhet med Q3 er utstyrt med Haldex 4. Det gjør at noen virkelig offroadpakke på høyde med det vi kjenner fra historien til Land- og Range Rover er det ikke.
Smart elektronikk kan likevel gjøre mye – og i den grad vi kan påberope oss å ha tatt Evoque utenfor asfalten, var det i et anleggsområde der våt grus og dype hjulspor var det mest utfordrende. Det taklet Evoque helt uproblematisk.
Dette er en bil som neppe kommer til å få noen fremtredende posisjon på 4x4-arrangementer på Trandum – så for kjøperne leverer den garantert en fremkommelighet som dekker behovet og vel så det.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 3
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Audi Q3
- Testvurdering og poeng BMW X1