Mercedes-Benz ML
Mercedes-Benz ML
Mercedes-Benz ML
Mercedes-Benz ML
Mercedes-Benz ML
Mercedes-Benz ML
Mercedes-Benz ML
Mercedes-Benz ML
Mercedes-Benz ML
Mercedes-Benz ML
Mercedes-Benz ML

Trekkdyr - del 3

Har du behov for å trekke hestehenger, eller rett og slett bare har lyst på luksus og gleden av å være størst på veien? I så fall har du kommet til rett test.

Publisert Sist oppdatert

- Del 2

Utenfor allfarvei

Her handler det ikke om lekebiler, alle tre har skikkelig 4x4. Litt spøkefullt sagt kan man hevde at når man først kjører seg fast med disse bilene, gjør man det på de mest utilgjengelige stedene.

Det er grunn til å understreke at dette ikke er terrengbiler, men den av de tre som med størst sannsynlighet tar deg helt frem til målet, og tilbake igjen, er Jeep Grand Cherokee. Ikke minst fordi den er den eneste med lavgir.

Dessuten har Grand Cherokee lang fjæringsvei, noe som innebærer at hjulene beholder bakkekontakten i nær sagt alle situasjoner på ujevnt underlag. Skulle du likevel bli stående fast, kan det være greit å vite at Grand Cherokee har solide tauekroker både foran og bak.

Det som ellers hindrer disse bilene fra å ta seg frem i terrenget, er den begrensede evnen til å ta seg frem over grøfter og humper. Selv om fronten på bilene takler en rampevinkel på inntil 23 grader, er hovedproblemet den lange akselavstanden som innebærer at bilene blir hengende på skarpe «pukkelrygger» i terrenget. Rampevinkelen på de tre bilene er derfor begrenset til mellom 17 og 19 grader, det laveste tallet gjelder på Mercedes ML.

Skulle du ha behov for å krysse en elv på din ferd, er maksimal vadedybde i praksis identisk, med 51 cm på Grand Cherokee og 50 cm på både X5 og ML.

Det koster

Selv med de mest beskjedne motorene i prislisten, ligger basisprisen på disse bilene i nærheten av 800.000 kroner, pluss/minus. Heller ikke biler på dette nivået har mye å slå i bordet med i basisversjon, med unntak av Grand Cherokee. Den vil absolutt konkurrere på pris, for man kan si at den i fullspekket utgave ligger prismessig der de to andre begynner i basisversjon.

I Overland-utgave kan Grand Cherokee by på luftfjæring, elektrisk bakluke, navigasjon, panoramatak, automatisk fjernlysdimming, varme i ratt og i baksete, adaptiv fartsholder, blindsonevarsler, bi-xenonlys, ryggekamera og skinn både i seter og på dashbord, for å nevne noe.

På vår BMW X5 ligger noe av moroa i utstyret, eller rettere sagt i det overdådige ekstrautstyret. Her beløper dette seg til ubeskjedne 350.000 kroner.

Den største enkeltposten står M sportspakke for, til den nette sum av 59.700 kroner. Adaptive Drive, som innebærer elektronisk styring av dempere og krengningsstabilisatorer, koster 37.000 kroner, mens Navi Professional betyr en ekstrakostnad på 28.200 kroner. Med en pris på vår testbil på bortimot 1,3 millioner kroner, representerer prisforskjellen ned til Grand Cherokee en godt utstyrt Mondeo.

Testens Mercedes ML 250 er satt opp med ekstrautstyr for «bare» 190.000 kroner. Blant godbitene vi finner på lista, kan vi nevne: Command online multi-mediasystem (29.190 kroner), AMG Eksteriør sportspakke (27.850,-), Driving Assistance-pakke (25.070,-), sportspakke interiør (12.500,-), og ikke minst panoramataket i glass (19.500,-).


LES VIDERE:

- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng BMW X5
- Testvurdering og poeng Jeep Grand Cherokee
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz ML

Powered by Labrador CMS