Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus

Ford Focus

To koreanere og en japaner møter tysk tekno i et forsøk på å bevise at fornuft kan kjøpes for penger.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Etter noen dager på test føles det nesten litt urettferdig å ha invitert tyskeren. Ford viser at de har funnet et spor de behersker og kler, og dyrker det nå målrettet videre.

Nøkkelen har frem til nå ligget i et chassis og en styring som har gjort den til en testvinner gjennom flere år. I denne testen legger de også til en ny motor som fikk testteamet til å ta frem superlativene og det tosifrede poengskiltet.

Salgstallene viser at Focus er fremme og utfordrer Golf-klassen som jo ofte bærer sistnevntes navn. Likevel er det ting hos Focus som kunne vært bedre, og der særlig koreanerne gjør sakene bedre.

Innvendig har Ford funnet en middelvei for instrumentering som er noe mindre tivoli enn hva de har vært innom de siste årene. Ting virker moderne og kvalitetsfølelsen er god.

Jakten på å gjøre noe annerledes har imidlertid gjort at man har gått bort fra en stor skjerm i midtkonsollen, og i stedet erstattet den med to skjermer integrert som en del av instrumentpanelet. Begge skjermene i testbilen må karakteriseres som små, det finnes mobiltelefoner med større skjerm. Det gjør at en del av informasjonen på skjermene rett og slett ikke er spesielt lettleste.

Testbilen var heller ikke utstyrt med navigasjon. Denne høsten kommer riktignok Ford med en større skjerm lengst til høyre, men fortsatt synes vi løsningen hos Kia og Hyundai er bedre.

Utover dette har Focus arvet mye fint sikkerhetsutstyr, delvis av større modeller av samme merke, men også fra samarbeidet med Volvo. Dette inkluderer at den varsler umotiverte feltskift, biler i blindsonen og leser skilt for deg.

I tillegg er den utstyrt med Volvo-systemet vi kjenner som City Safety, som gjør at den hjelper deg med å unngå kollisjoner i lave hastigheter, typisk under kø- og bykjøring.

Det er likevel når Focus gjør det den liker best, nemlig kjøres, at den viser seg som en klasseleder. Ok, alle er ikke like opptatte av et godt chassis og presis styrefølelse – men det er neppe så mange som virkelig har noe i mot det heller. Disse egenskapene skal selvsagt heller ikke undervurderes når det kommer til sikkerhet. En bil som styrer godt, og i tillegg har et chassis som henger med i unnamanøvrene, er også en tryggere bil i ekstreme situasjoner.

Rosinen i pølsa er likevel den tresylindrede enliters turbomotoren Ford har kommet opp med. Den er definitivt en smakebit på hva som kommer til å bli fremtidens motorteknologi i hverdagsbilene. Enten alene, eller i en form for hybridløsning. Den er den desidert sterkeste motoren i testen, likevel har den også, på papiret, det laveste forbruket.

Testen avslørte imidlertid at testforbruket nok ikke kom like lavt. Det er ikke helt ukjent for biler som inviterer til å kjøre mer sportslig. For de fleste eierne vil nok forbruket nærme seg det oppgitte, om kjøregleden fortrenges av hverdagsbilismens noe mer regulerte kjøremønster.

Mest oppsiktsvekkende er fleksibiliteten den byr på. Selv om du ikke har helt samme skyvet i bunnen som på en større dieselmotor, føles det ikke som om du har for lite. Skulle du i et anfall av latskap la girkassen hvile, vil motoren enkelt hente krefter helt fra 1400 omdreininger. I tillegg får du det lille ekstra i toppen. Mens maks moment er tilgjengelig fra 1400 til 4500 omdreininger, finner du alle de 125 hestekreftene helt oppe når turtallsnåla viser 6000.

LES VIDERE:
- Innledning
- Kia Cee'd
- Hyundai i30
- Honda Civic
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd - Testvurdering og poeng Hyundai i30
- Testvurdering og poeng Honda Civic
- Testvurdering og poeng Ford Focus

Powered by Labrador CMS