Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd

Kia Cee'd

To koreanere og en japaner møter tysk tekno i et forsøk på å bevise at fornuft kan kjøpes for penger.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Det har vært en gedigen opptur for koreanske Kia de siste årene.

Første generasjon Cee`d ga et klart signal om hva som var på gang, men den nye generasjonen viser at man igjen har gjort et langt sprang fremover.

Vår testbil er særdeles godt utstyrt. Riktignok mangler den skinnseter, men ut over det er det svært lite du savner. Faktisk kan det nesten bli litt i overkant mange knapper å holde oversikt over. Særlig på og rundt rattet kan det være greit å bruke litt tid på å bli kjent.

En klar oppgradering fra tidligere er instrumentene. De er store og tydelige – også teksten på radio og på knapper er lettleste. Utstyrspakken inkluderer ting som rattvarme, parkeringsassistent, et gedigent panoramatak som kan åpnes, varsel for kryssing av kantlinjer og ryggekamera.

Du sitter godt, setene er elektrisk regulerbare, men kunne gjerne hatt minnefunksjon. Alt du tar i inne i Cee`d gir en følelse av kvalitet. Billig plast er nå helt fraværende, og med en hånd på rattet og den andre på girspaken er det ingenting som minner om gamle synder.

Kia har hatt et klart mål om å lykkes i Europa, og denne bilen er designet både i og for dette markedet. Det betyr at de mest ekstreme asiatiske designtrekk er borte, samtidig som ergonomi og løsninger helt klart ligger tettere opp mot tysk enn japansk tradisjon.

Ute på veien kjører Cee`d bra. Den understyrer lett når du presser den i svingene. Selv når det går ganske fort på dårlige norske fylkesveier tar chassiset opp de fleste ujevnheter uten å protestere nevneverdig. Sammenlignet med i30, som den deler det meste av sin tekniske plattform med, virker faktisk hjulopphenget i Cee`d hakket bedre.

På rattet har du en knapp der du kan justere styrefølelsen. Inne i byen er den nesten latterlig lett, men slår du den over i sport – er den faktisk ikke langt bak Focus når det gjelder hvordan den er vektet. Like presis blir likevel ikke Cee`d, men til det meste av kjøringen en slik bil blir utsatt for, er det mer enn godkjent.

Motoren er en 1,4-liters 100-hester. Det vi først legger merke til er at den mangler en del i bunnen, men til gjengjeld har den en god del å gå på i toppen av registeret. Det krever litt tilvenning for mange som har blitt vant til å kjøre dieselmotor i denne klassen, der man jo først og fremst har momentet langt nede.

Den innvendige plassen i Cee`d er bra. Riktignok er takhøyden bak ikke av de største, så har du krevende passasjerer der, bør det kanskje prøvesittes. Bagasjeplassen er også bra, og takket være muligheten for helt flatt gulv, kan du frakte overraskende store volum.

Det hele toppes av syv års garanti, noe som burde kunne legge et godt grunnlag for tilnærmet problemfritt bilhold.

LES VIDERE:
- Innledning
- Hyundai i30
- Honda Civic
- Ford Focus
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd

Powered by Labrador CMS