Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30

Hyundai i30

To koreanere og en japaner møter tysk tekno i et forsøk på å bevise at fornuft kan kjøpes for penger.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning
Godt over 700 eksemplarer av i30 er registrert så langt i år, det gir et godt bilde på fotfestet Hyundai har fått i markedet.
Kombinasjonen av et bra modellutvalg og et forhandlerapparat som fungerer, bidrar til at Hyundai ligger på registreringsstatistikkens topp 10.

Til tross for at i30 og Cee`d er bygget på samme plattform, er det overraskende mye som skiller dem når det kommer til innpakning. For den som tror at dette er eneggede tvillinger bør ta en nøyere titt.

i30 ble lansert før Cee`d, og til tross for at det ikke er mer enn rundt et år som skiller dem, virker i30 litt eldre. Kanskje har det like mye med posisjoneringen av de to merkene overfor hverandre å gjøre, som tiden som har gått. Og for all del, eksteriørdesignen holder fortsatt godt. Ingen trenger å skamme seg over å ha i30 parkert i oppkjørselen, men ute i test er det en del ting som skiller de to koreanerne.

Det mest åpenbare er støyen – til tross for samme dekk – er det mer hjulstøy i i30 enn i Cee`d, der sistnevnte scorer best av alle fire bilene på våre målinger. Mer overraskende er at chassiset, som nok er noe mer komfortabelt satt opp i Hyundai, ikke henger med like godt som hos Kia.
Når bilen presses under offensiv kjøring på svingete veier opplever vi tendenser til overstyring der Cee`d enten understyrer, eller rett og slett følger styreutslaget. På klar plusside kommer at elektronikken fungerer upåklagelig, og du skal gjøre en hel del uortodokse sprell før du virkelig kommer i problemer.
Sammenlignet med Honda og Ford har både Hyundai og Kia fortsatt litt å gå på når det gjelder styrefølelse. 1,6-literen på 120 hester kjennes ikke merkbart sterkere enn den mindre motoren i Cee`d, men en kikk på tallene viser at den faktisk er nesten to sekunder raskere fra stillestående til 100.

Instrumenteringen er løftet godt fra første generasjon i30. De er lettleste, og også betjeningsvennlige. Hyundai har vært flinke til å ta de tilbakemeldingene de har fått, og omsatt det til et produkt som absolutt retter seg mot europeiske kunder. Skjermen i midtkonsollen er stor, og det gjør også at ryggekameraet er lett å bruke.
Utstyrsnivået på i30 er også svært godt, og for 270.000 kroner får du en meget velutstyrt kompaktbil. Setene er gode, og er i delskinn. Litt avhengig av hva man foretrekker, opplever testpanelet likevel at sittekomforten er hakket bedre hos Kia.

Som for Cee`d sørger det store soltaket for noe lavere takhøyde bak i i30.

Det er vanskelig å gjøre noe veldig feil, om valget skulle stå mellom de to koreanerne.

Hyundai har i likhet med de fleste andre på markedet «bare» fem års garanti. Til gjengjeld gjelder den for ubegrenset kjørelengde, det er verdt å notere seg for den som bruker bilen over gjennomsnittet.

LES VIDERE:
- Innledning
- Kia Cee'd
- Honda Civic
- Ford Focus
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd - Testvurdering og poeng Hyundai i30
- Testvurdering og poeng Honda Civic
- Testvurdering og poeng Ford Focus

Powered by Labrador CMS