Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3

Bentley på banen igjen

Bentley lar ikke en sjanse gå fra seg for å fortelle om sitt kontinuerlige sportsengasjement helt fra 1921. Nå bygger de opp en Continental til GT3, og mener åpenbart alvor.

Publisert Sist oppdatert

Det er nøyaktig 10 år siden Bentley pakket ut sin flunkende nye Continental på Paris-utstillingen. Og det er nøyaktig noen dager siden Bentley pakket ut sin flunkende nye, med ganske dramatisk utseende, Continental GT3.

De kaller den en konseptbil, men den er fullt FIA-gjennomgått og -godkjent, testprogrammet for 2013 er opplest og vedtatt, og den skal for alvor tilbake på racerbanene mot slutten av neste år.

Hele programmet ledes av Brian Gush, en av de mest underkjente folkene i bransjen. For det er fremdeles en vanlig oppfatning at den Speed 8-modellen han utviklet og som Peter Elleray designet, som fikk et en-to-resultat på Le Mans i 2003, bare var en Bentleyfisert utgave av Audis Le Mans biler.

Uten å gå inn på detaljer: dette er ikke så langt fra rent tøv.

GT3-utgaven er en videre utvikling av Continental GT Speed som er en virkelig superbil, raskeste fra Bentley noensinne, men fullstendig kjørbar for alle i alle situasjoner. Også bare ned på hjørnet.

Det er ikke sagt et ord om hva GT3-utgaven skal inneholde, bortsett fra at den skal følge regelverket og fylles opp med state-of-the-art motorsport hårdvare, at den skal få bakhjulsdrift og utstyres med en omfattende aerodynamisk pakke.

Vi så jo noe av det aerodynamiske på den utstilte bilen, og der så vi også hvordan karosseriet skal dekoreres hvor det tydelig ble gjort oppmerksom på at man ikke hadde glemt bort å være patriotisk. Union Jack fikk bra plass.

Her skal det legges vekt på både fart og utholdenhet, og bilen skal ha adgang til en lang rekke racing-serier og engangs-arrangementer, men det er selvfølgelig 24 timers maraton man gleder seg mest til. Og selvfølgelig spesielt det som finner sted litt sønnafor Paris.

Og da snakker vi virkelig Bentley-tradisjon igjen. En bil som kan kjøres frem og tilbake til Le Mans på landeveien, som kan vinne løpet, og som rattes av fabrikkens gentlemen-kunder. Den første seieren kom i 1924. Det er med andre ord et 90-års jubileum rett rundt svingen.

Powered by Labrador CMS