-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Elektrisk SLS på sjøen
Det er ikke første gang Mercedes og AMG samarbeider med speedbåtprodusenten Cigarette. Men 2.200 sjøgående hestekrefter fra elmotorer, det er nytt.
Det er selvfølgelig spin-off fra SLS AMG E-Cell bilen, det vi kan fortelle om her. Bilen er ennå ikke klar for markedet, men her hjemme er det i hvert fall to kunder som venter på å få sine eksemplarer levert til sommeren en gang.
De visste nok ikke om denne båten da de betalte depositumet for verdens kraftigste elbil, men nå har de altså muligheter for å fortøye en sjøgående fetter ved brygga nederst i hagen.
LES OGSÅ: Mercedes i luft og på hav
Båten debuterte denne helgen på Miami International Boat Show, dekortert i bilens offisielle lanseringsfarge (den ganske grusomme AMG Electrobeam Mango) og med en bråta AMG merker langs sidene. 38 fot måler den.
Om bord finner man en pakke på 60 kWh Li-ion batterier som leverer nok saft til at 2 ganger 6 væskekjølte el-motorer avleverer til sammen 2200 hk. De har en imponerende lav vekt, bare 548 kg.
Dette skal gi båten muligheter for å nå 160 km/t
Det fortelles at båten inneholder en rekke elektriske komponenter hentet både fra Formel 1-virksomheten og deler som kommer rett fra E-cell bilen.
Men vi snakker åpenbart ganske store modifikasjoner her. For mens bilen yter 552 kW, har båten tre ganger så mye. Bilen har et dreiemoment på 1000 Nm, båten 3000. Bilens batterier inneholder 60 kWh, båtens 240. Mens bilen altså klarer 250 km/t der båten stopper på 160.
Den båten som ble vist har to 22 kW ladere, hentet rett fra bilen. Men Cigarette har jobbet såpass med detaljene at for eksempel laderne er tilpasset de strømuttakene som er vanlige ved amerikanske marinaer.
Med to ladere tar det syv timer å fylle tomme batterier. Men når det fortelles at den også kan leveres med fire ladere og tre timers ladetid – høres det hele ut som båten faktisk er til salgs.
Nå er det ikke sagt noe konkret om at, eller når, denne båten skal ut på markedet. Men Mercedes-AMG og Cigarette har jobbet sammen siden 2007, og flere båter «Inspired by AMG» har for lengst vært tilbudt kunder.
Men vi kan vel antyde at dersom båten virkelig skal selges, med de kravene USA stiller til forbrukerbeskyttelse, kan alle som er redd for å kjøre el-bil i regnvær eller på våte veier, puste lettet ut. Fare for overledning i vått miljø er åpenbart overdrevet.