-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Subaru spiller ut konsept-esset
Ny Forester er trygt, solid og godt. Men en flashy Viziv ødelegger ikke akkurat den heller.
Selvfølgelig hadde Subaru alle de trauste modellene sine på plass i Genève, noen sågar gjennomskårne slik at du virkelig kunne forsikre deg om hvor til de grader ustoppelig firehjulsdrevne de egentlig er.
Men i de siste årene har denne produsenten sluppet seg litt mer løs, og blant annet fortalt oss at design er noe de begynner å legge skikkelig vekt på. Vi begynner å ane noen tendenser, først og fremst i XV, men også Forester har et tilløp eller to.
LES OGSÅ: Subarus fremtid
Produksjonsmodellene er fremdeles langt unna de konseptene vi har sett tidligere. Men de gjentok altså påstanden nå, den om mer stil og fæssjen, med et skikkelig håndfast bevis ved å presentere oss for Viziv.
Allerede 20-tommers hjul og en lysoppsetning som både er ekstremt cutting edge, og samtidig hinsides alle regelverk, forteller klart at dette er ikke beregnet for produksjon i morgen. Og sommerfuglvingedører for alle setene, er heller ikke akkurat bruker- eller produksjonsvennlig.
Men glem det, her er et stykke rullende skulptur som er mye mer sammenhengende og harmonisk (kall det gjerne organisk) enn vi er vant til å se fra Osamu Namba og hans gjeng med designere.
Drivlinjen forteller kanskje også litt om fremtiden. En to-liters bokser-diesel drar forhjulene via en CVT-kasse, mens det er to elmotorer bak, en til hvert bakhjul, som slår inn når det trengs, enten for å sikre eldrift eller for å gjennomføre 4x4-tankegangen.
Et smart styresystem kan sørge for at høyre og venstre bakhjul får ulike mengder dreiemoment, avhengig av kjøreforholdene.
Og dermed dropper man mekanisk drift bakover med betraktelig gevinst både når det gjelder bakseteplass og lavere gulv i lasterommet.
Målene høres også ut som de kunne komme fra en produksjonsmodell: 2,64 meters akselavstand, og et samlet volum på 4,32 x 1,90 x 1,51 kubikkmeter.
Jeg likte bilen. Det var ikke SÅ mange konsepter den hadde å konkurrere med i år, men denne lå i toppsjiktet. Ikke minst fordi man kan godt se for seg viktige elementer herfra flyttet rett over på samlebåndet.
Jeg bare håper det ikke tar for lang tid.