-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mer sjel i Soul
Kias Soul er en spennende bil. Den skulle ikke vært en suksess, men ble det. Og den skulle vært amerikansk, men blir internasjonal.
Soul er en av de mange typiske Postman Pat-bilene. Men i motsetning til de andre er den blitt en suksess.
Da den ble lansert i 2009 var planene å selge max 40.000 eksemplarer per år. De siste to årene har den greid 100.000 hvert år – mens kolleger som Scion xB eller Nissan Cube så vidt har klart å finne 20.000 kunder årlig.
Soul er også den første Kiaen som selskapets den gang nye og veldig tyske designsjef, Peter Schreyer, hadde ansvaret for. Selvfølgelig er også dette en av de modellene som har fungert som en rakett for Schreyers ballistiske karriere.
Derfor vil også den nye Soul, som debuterte på vårens New York Auto Show, bli fulgt med ørneblikk. Spørsmålet er jo om det er mulig å erstatte en suksess med en suksess.
Denne gangen har ikke Schreyer endret noe på proporsjonene. Det er interiøret og eksteriøret det er gjort noe med.
Særlig er plastikk-følelsen i interiøret et område han har konsentrert seg om å endre. Disse dager er jo egentlig alt premium, men det er i hvert fall uttrykket Kia bruker på sin nye innside.
At den nye bilen bygges på en ny plattform (lenger og bredere enn det gamle og 28 prosent stivere) som skal bli felles for en rekke av Hyundai/Kia-konsernets kompakte biler, har sikkert også sørget for at den er blitt litt mer komfortabel på ujevn overflate.
Utvendig er det klart at Kias folk i California har sett på Track’ster konseptet fra Chicago i fjor. Aston Martin-grillen, under selve den krominnfattede snurpemunnen, sørger for et nytt, meget lavere optisk tyngdepunkt.
Men det er også jobbet mye både med profilen og hekken, selv om man heldigvis har klart å beholde originalens særpreg. Funky er fremdeles en beskrivelse man kan bruke på denne.
Og kanskje blir det nødvendig å gjenta det i tiden fremover. Se ikke bort fra at bilen snart er i Norge. Den skal jo til og med utstyres med rattet på den andre siden og selges i England. Med, i første omgang, diesel eller bensin på 1,6 liter. Men det er god plass til forskjellige tolitere også her, og da kan vi virkelig begynne å snakke om en dynamisk boks.