-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Alternative USA-krefter til Kina
EcoMotors sier de har en sensasjonell forbrenningsmotor på gang. 325 hk fra 150 kg. Kinesiske ZhongDing investerer $ 200 mill. for å bygge den.

Det er mye liv tilbake i den gamle forbrenningsmotoren. Alle er enige om det. Men det er fremdeles også noen som dukker opp og sier at det er mer liv i den enn vi aner, fordi den kan bygges i litt uventede formasjoner.
Amerikansk EcoMotors, som har vært på banen siden 2008, og som er befolket av en rekke ex-Cummins personer, er blant dem som sier de kan vise oss alternativer.
De har utviklet en to-takts stempelmotor som jobber etter Diesel-diagrammet og som er en virkelig bokser-motor. En slags dobbelt bokser.
Tenk deg en sylinder. Inne i den er det to stempler som går mot hverandre i kompresjonstakten. De har altså et felles forbrenningskammer som dannes av rommet mellom de to stemplene når de er på øvre dødpunkt.
Dette er en virkelig boksermotor, i motsetning til for eksempel en gammel Boble-motor eller en Subaru-motor der stemplene egentlig ikke «bokser», selv om de beveger seg mot hverandre i samme plan.
Men den motoren vi snakker om her har faktisk to slike sylindre som ligger på hver sin side av veivhuset, som sylindrene i en tosylindret «boksermotor. Så her har vi altså en boksermotor til høyre og en til venstre.
Hele samlingen er svært kompakt, enkel å produsere, veier lite og yter mye – dersom vi skal stole på produsenten. Og det tror jeg vi bør gjøre, for egentlig er han i en tre-veis konkurranse om å levere til militære formål, og det militære lar seg ikke bløffe av løse papirpåstander.
Men EcoMotors har også en partner i Kina, ZhongDing Power, og de skal nå investere 200 millioner dollar i en fabrikk som skal bygge disse motorene.
Produksjonen skal starte neste år, kapasiteten skal foreløpig være på 150.000 motorer per år og i første omgang skal man konsentrere seg om å bygge kraftenheter til strømforsyning.
Men på sikt skal det bygges biler rundt denne motoren, det er skrevet en intensjonsavtale med tre kinesiske bilfabrikker og man regner med at de første EcoMotoriserte bilene skal rulle i 2015/2016.
Jeg har ikke sett noe konkret om forbruk, men det burde være lavt - ikke minst fordi et maks turtall på 3.500 omdreininger tyder på at man har lagt vekt på lav intern friksjon. Men når de forteller at motoren yter mer enn 2 hestekrefter per kg motorvekt, er det grunn til å sperre opp øynene. Da er du i racerbilland.
Selvfølgelig bør vi minne om at til nå er det ingen «alternative» stempelmotorer som har vunnet frem, enten vi snakker Wankel, eller Rankine eller DiesOtto – blandingen (en slags Ottomotor uten tenning) som Mercedes trodde så sterkt på for noen år siden.
Kanskje ender denne også på motorhistoriens spennende skraphaug, men hvis du er interessert, så følg med på www.ecomotors.com/ eller på de to konkurrentene som også jobber for å få amerikanske forsvarskontrakter: pinnacle-engines.com/ og www.achatespower.com/ . Alle tre driver med spennende motorutvikling som ligger litt på utsiden av boksen.
SE VIDEO FRA LIVELEAK