E-Tron. Endelig?

Er det noen som husker alle Audis E-Troner. Konsepter, testbiler, rykter – alt sammen noe som ikke skjedde. Nå – endelig – later det til at noe skjer. La oss derfor ta en liten repetisjon.

Publisert Sist oppdatert

Det hele startet med at Audi tok en R8 og fylte den med batterier og en elmotor eller to. Nå er vi fem år tilbake, den gang R8 var noe virkelig imponerende og strøm var forholdsvis fjernt. Derfor fikk dette preg av virkelig science fiction.

Det gjorde heller ikke noe at den bare het E-Tron – åpenbart oppkalt etter den legendariske sci-fi filmen Tron fra begynnelsen av 80-tallet (der oppfølgeren, Tron – Legacy, kom bare måneder etter Audis Tron. Tilfeldig? Neppe.)

Det var vel heller ikke tilfeldig at E-Tron fikk en stor rolle i Iron Man 3 med Tony Stark bak rattet.

Men nå er det altså ting som tyder på at vi må ta E-Tron navnet på alvor. A3 Sportback E-Tron later til å være produksjonsklar som 2014-modell.

Endelig.

Etter en av bransjens mest forvirrede «variasjoner over et tema» (som Händel lekte med på orgel-krakken).

Denne R8-baserte bilen – ble vi fortalt – var lenge under utvikling som en produksjonsmodell. Fortsatt en Superbil, men produsert i begrenset opplag. Såpass langt var man åpenbart kommet at det ble antydet en pris, såpass høy at den virkelig skulle plassere bilen i det mest eksklusive sjiktet.

Den norske importøren var helt klar der, han kunne ta hele produksjonen, sa han. Med de norske elbil-avgiftene tok han sannsynligvis ikke noen sjanser – resten av Audi-representantene trodde han tøvet.

Men sent i fjor, etter at Audis fantastiske interne tekniske magasin hadde vært full av E-Tron artikler – gjorde Audi det kjent at utviklingsarbeidet var lagt på is – og at man ikke kunne si noe om når det skulle gjenoppfriskes.

Men allerede noen måneder etter Frankfurt-E-Tronen dukket en ny, også kalt E-Tron, men mindre, opp i Detroit. Og i Genève, noen uker senere, hadde de pakket batterier og resten inn i en A1, som heldigvis ble identifisert som A1 E-Tron.

På Paris-utstillingen kom en sølvgrå Detroit-bil uten tak, nå het den E-Tron Spyder, men i Las Vegas i januar var den rød-lakkert.

Hva mer har vi hatt? A2 E-Tron, A6 L E-Tron PHEV, City E-Tron og selvfølgelig alle R18 E-Tron på Le Mans. Pluss noen meget troverdige rykter om både A5 E-Tron Quattro plug-in eller Q7 E-Tron.

Hvorfor all denne innsatsen uten at det (foreløpig) finnes noe konkret, er vanskelig å forstå.

Vorsprung durch Technik er greit nok det, så lenge det er noe vi kan forstå, men når selv ultrakonservative Volkswagen kommer før dem med E-Tron-aktige aktiviteter, og samtidig uten å kalle det noe mer pompøst enn E-Up eller eGolf, setter det Audi-innsatsen i et litt merkelig lys.

Men det har vært litt forsiktig rot i Audi-kretsene den siste tiden. For eksempel har folk så høyt oppe som Audis egen sjefdesigner, Wolfgang Egger, snakket høyt om at nå er det jommen på tide at Audi frisker opp formspråket sitt litt. Uten at vi har sett åpenbare tegn på det på lenge.

Men mer alvorlig er uroen i teknisk avdeling. I september i fjor ble Michael Dick, en ganske tilnærmelig sjef for Audi, Teknisk Utvikling, erstattet av Wolfgang Dürheimer. Det var sagt at Dick gikk av for en aldergrense. Han startet hos Audi allerede i 1977, opprinnelig som sjef for kvalitet.

Dürheimer var selvfølgelig medias yndling, han hadde vært utviklingssjef hos Porsche, og senere var det han som bestyrte både Bentley og Bugatti – og det, kan man trygt si, er veldig sosiale stillinger der man har muligheter for å få en rekke spennende forbindelser.

Det hjalp åpenbart ikke. Han kom til Audi med en klar beskjed om å ta igjen BMW og å være med på å gjøre Audi til verdens ledende premium. Audi toppet dette laget med å sende Egger til designtoppen og de satte tidligere Fiat-, men de siste årene VW-, marketing-geni Luca di Meo inn som salgsansvarlig – helt på toppen.

Det er kanskje litt råttent å gi folk i slike posisjoner bare et snaut år på å vise hva de kan, men både Egger og di Meo er forhåpentlig i rute – de er i hvert fall ikke erstattet. Men Dürheimer måtte plutselig gå.

Han ble erstattet av 63 år gamle Ulrich Hackenberg. Svært overraskende på mange måter. For det første fordi han også snart skal gå av for en eller annen aldersgrense. Men for det andre, fordi han allerede er ansvarlig for teknisk utvikling på konsernbasis. Den posisjonen skal han fortsatt ha, samtidig som han altså skal ofre seg merkespesifikt for Audi.

Høres ut som en skikkelig spagat, spør du meg.

Det finnes foreløpig ingen kommentarer og ingen forklaringer. Men sannsynligheten taler for at det er BMWs målbevisste i3 (og i8)-innsats som nå gir slik media-gjenlyd at det også har nådd styrerommet i Wolfsburg. Og der oppdaget de plutselig at de ikke hadde noe å svare med.

Kan vi anta at dersom de hadde fortsatt å utvikle E-Tron fra 2009 hadde situasjonen vært litt mindre pinlig?

Powered by Labrador CMS