-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Infiniti nystarter
Da Nissan sparket i gang Infiniti i 1989, var det klare målet å kapre BMW-kunder. Suksessen har ikke vært overveldende.
Det er naturlig å sammenligne Infiniti med Lexus, begge er wanna'be avleggere av 12-på-dusinet produsenter i Japan. Henholdsvis Toyota og Nissan.
Begge merkene så USA som sitt viktigste marked. I fjor solgte Infiniti 120.000 biler der, Lexus litt over dobbelt så mange. I Europa er forskjellen enda større: I årets første 7 måneder solgte Infiniti snaue 1.200 biler, Lexus: 12.000!
Russland er derimot en avviker. Der har Infiniti solgt 5.000 biler i år, mens Lexus «bare» har solgt 8.700.
Design-strateg
Men da jeg spurte ham i går, kunne Alfonso Albaisa forsikre at han ikke var ansatt for å gjøre bilen enda mer russisk, men nå var tiden inne til virkelig å sette Infiniti på det internasjonale kartet.
Albaisa er en gammel bekjent. Han er en av Nissans virkelige sigøynere, han startet der i 1988 og har vært Vice President for Design både i Europa og USA.
Han har også jobbet fra Japan, og i tillegg til en rekke vellykkede biler, fikset han arkitekt-tegningene i USA slik at Nissan Designs nyeste hovedkvarter der (2008) virkelig har fått en skikkelig arkitektonisk utforming.
Og så er han den typen som danser rundt bilen når han forklarer deg finessene. Ikke så underlig – han er egentlig kubaner, det er noe med de øyene og rytme i kroppen.
Nå er han nylig utnevnt som sjef for Infiniti design, under Nissans designhøvding Shiro Nakamura. Men han er så nær sjefen at han sier Shiro, og ikke Nakamura-san, når han snakker om ham.
Ny kurs
Nakamura har de siste årene vist noen vanvittig nydelige konseptbiler med Infiniti-merke. Men i Frankfurt er det åpenbart at nå velger merket en annen vei. Fra overdreven skjønnhet og luksus, sikter man nå mer i retning av A3 eller CLA.
- Eller kanskje Q3 eller GLA – foreslår jeg når vi står og ser på den nye konseptbilen på Infiniti-standen.
- Det er det som er halve poenget, svarer han. - Det er ikke godt å si. Dette er ikke en coupé, ikke en hatchback, ikke en cross-over og ikke en SUV.
- Da jeg satte meg ned og begynte på dette prosjektet for halvannet års tid siden, var jeg ikke en gang klar over at det var en Infiniti jeg jobbet på. Det kom senere. Men det kom gledelig – du kan si at jeg er tilbake til min gamle kjærlighet nå, sier Albaisa.
Vi ser mange av de «ekte» Infiniti-designelementene her. Ganske dramatisk profil, en familielikhet i grill og frontlykter, og den skikkelig vinklede C-stolpen.
Men i tillegg har han en mye mer radikal overflatebehandling enn vi er vant til derfra (- Ja, dette kan produseres, vi har presser nå som gjør at vi kan leke oss med disse flytende konveks/konkav-skiftningene), og en silhuett han kaller «superslender» og «seductive».
Flytende kobber
Bilen, som den står, er håndbygget i Torino, hos G-Studio og han blir spesielt lyrisk når han peker på detaljer ved den perfekte lakkeringen. - Ser du? Jeg kaller det Liquid Copper. Det er akkurat som det er like før den stivner.
Jeg hadde ikke hjerte til å si at jeg syntes den var mer bestemor-gammelrosa enn kobber, men jeg var helt enig i at arbeidet var nydelig.
Det er åpenbart at Infiniti sikter seg inn mot nye markeder og nye kunder nå. Og det skal de gjøre med design. Teknologi og oppfattet luksus er egentlig uproblematisk og kan lett kvantifiseres (og kjøpes fra underleverandører). Men stil er noe helt annet.
Med Albaisa i førersetet har det skjedd store ting i løpet av meget kort tid. - Nå jobber jeg fra Japan, men har studio i Beijing, California og London. Og selv om London-operasjonen ikke formelt er på plass ennå, er den enda et bevis på at nå skal det ta av.
Motpoler
For nyansatte Simon Cox er en tornado. - Vi er så forskjellige, han og jeg, at dette MÅ bli bra, sier Albaisa.
Jeg vet akkurat hva han mener. Albaisa er en elegant fyr med en flytende strek, Simon Cox er rettvinklet, rett på sak, masse underfundig humor og har evnen til å skrelle av alt det overflødige.
Bak seg har han en rekke av de utrolige Cadillac-konseptene, Imaj, Cien og Evoq for eksempel. Og da Cadillac jobbet med sin Sixteen, sørget Cox for å ekspedere den største leirmodellen som noensinne er sendt fra England. Han jobbet nemlig fra sitt eget studio i Birmingham i denne perioden.
Før det jobbet faktisk han også med Nakamura. Cox var på utlån fra Lotus (der han hadde gjort Esprit) da han jobbet med Isuzus fantastiske 4200 R sammen med den senere Nissan-designsjefen.
- Men det var jeg som hentet ham inn nå, sier Nakamura.
Britisk
Skal jeg si noe om bilen til slutt? Q30 heter konseptet, men det er opplagt at det vil føye seg pent inn under de eksisterende modellene, dersom (når) den kommer i produksjon.
Og siden den skal produseres i England når («hvis») den kommer i produksjon, kan vi vel trygt regne med at før eller siden skal Infiniti bli en merkevare også i Norge.
Personlig gleder jeg meg veldig. Selv om den bare får 0,1 prosent markedsandel betyr det at det blir litt mer akseptabelt å holde øye med Albaisa, Cox og alle de andre smarte strekmakerne der. I dag er jo bare noen få av oss avvikere som gidder å holde øye.