Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo

Mercedes drømmer om GT

Om noen dager skal Mercedes-Benz avduke sin nye AMG Vision Gran Turismo. Din eneste mulighet for kontakt er gjennom Gran Turismo 6.

Publisert Sist oppdatert

Kazunori Yamauchi har bedt store bilprodusenter over hele verden skape en fremtidsvisjon i anledning 15-årsdagen. Nå høres dette kanskje litt fjernt ut, men Yamauchi er altså mannen bak Gran Turismo-spillet, og spillet feirer 15 år, så da er det klart at de som blir spurt reagerer.

Men Mercedes slår altså to fluer i en smekk, for denne bilen er ikke bare utviklet som en digital superbil, den er også bygget i fullskala og skal presenteres når Mercedes-Benz åpner sitt nye R&D Center i Sunnyvale, California, mot slutten av denne uken.

Det betyr i hvert fall at noen heldige får se den i virkeligheten. Vi andre kan bare drømme, og dømme ut fra bilder og ut fra hva som skjer på GT6-skjermen, der den skal være på plass i løpet av desember.

Bilen er en klassisk konstruksjon, motor foran, men trukket langt tilbake, aluminium spaceframe og masse karbonfiber, med en vekt beregnet til rett over 1500 kg.

AMG V8-motoren skal gi 577 hk. Masse kjente Mercedes-detaljer, som S-klassens massive LED-innsats i fronten, og med dører festet i taket som gamle 300 SL (og den litt mer moderne SLS).

Utvendige fester på panseret og et gammeldags quick-release tanklokk, ødelegger heller ikke akkurat inntrykket.

Sølvgrå lakk er også ganske velkjent i denne sammenhengen, men her har designerne lagt inn en rød stripe, tilsvarende den mood-belysningen man finner inne i en rekke av toppmodellene derfra nå.

Men de skikkelige muskelformene, se bare på de bola skjermene, er ganske fjerne fra det Mercedes-formspråket som vi har lært å kjenne de siste årene.

Gorden Wagener, designsjefen hos Mercedes, kaller det «en perfekt symbiose mellom følelser, sensuelle linjer og high tech presentert på en intelligent måte».

Gjerne for meg, det hadde vært enda bedre å se det i virkeligheten – jeg kan i hvert fall ikke huske sist jeg kalte en Mercedes for sexy.

Powered by Labrador CMS