-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Sommeråpent
I fjor rullet 503 nye cabrioleter ut av butikken og inn i en usedvanlig ustabil sommer. Vi tok to heite nykommere og Norges billigste takløse fireseter ut på jakt etter solen.
Først publisert i Bil 7-2013.
Strengt tatt er ikke cabriolet noe du trenger, men for mange er det selve drømmen å cruise gjennom dagen uten tak over hodet.
Du får det beste; sol i ansiktet, lyden av fugler som synger og muligheten til å kunne snakke med forbipasserende uten å rulle ned vinduet. Selv møkkalukta som driver inn fra jordene blir, bokstavelig talt, en naturlig del av opplevelsen.
Det er ting som tyder på at det har vært et lite stilskifte innenfor cabrioleter. Kikker vi noen år tilbake, var det ståltak som dominerte markedet. Flere produsenter som Peugeot, Renault, Opel, Ford og Volkswagen kastet seg over denne løsningen. Ulempene var flere.
Først og fremst er det en relativt komplisert og dyr løsning, og det krever mye plass når taket skal «pakkes» bort, noe som sjelden har vært særlig gunstig for proporsjonene. Volkswagen forsøkte seg på et tak som ble delt opp i flere seksjoner på sin EOS, men både på den siste Golf Cabrioleten og den åpne Beetlen i denne testen har de gått tilbake til en mer tradisjonell takløsning.
Strengt tatt er det i grenseland om vi virkelig kan kalle Fiat 500c og Citroën DS3 Cabrio for det de gir seg ut for å være, cabrioleter. Historisk ble denne karosserivarianten kalt for cabriocoach – og var særlig populær i Tyskland på 30-tallet.
Fordelen med en løsning der du beholder vindusrammer og stolper, og bare ruller selve taket bakover er naturligvis at det er langt billigere å bygge, og gir en stivere bil. Ulempen er at du aldri kan få den samme følelsen som du får når du folder sammen taket og kjører ned vinduene på en fullcabriolet.
Spørsmålet blir selvsagt hvor mange dager i året du faktisk gjør akkurat det, og om kanskje løsningen med en slik halvcabriolet kanskje rett og slett egner seg bedre for norske forhold?
LES VIDERE:
- Fiat 500c
- Citroën DS3 Cabrio
- Volkswagen Beetle Cabriolet