-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Denne skal tas på alvor
Kinesiske Qoros skal debutere en ny bil på Genève-utstillingen. Den skal inn i et av de mest konkurranseutsatte segmenter.
At Qoros er et selskap som skal tas på alvor, er det liten tvil om. Det ble vi overbevist om etter å ha møtt selskapets ledelse på Genève-utstillingen i fjor.
Foreløpig har de bare én modell på markedet, men ikke hvilken som helst bil. Qoros 3 Sedan overbeviste nemlig så til de grader i EuroNCAPs kollisjonstest at den fikk høyeste score i sin klasse og var blant de aller sikreste biler noensinne testet av organisasjonen.
Nå er ikke kompakte sedaner noen bestselger i Vest-Europa, selv om de er populære i syd og øst. Men modellen de nå skal debutere er nok langt mer interessant – en femdørs hatchback, eller kombikupe som vi gjerne kaller dem på norsk.
Felles plattform
Qoros 3 Hatch har mye til felles med sedanen, og selskapet føler seg trygge på at den vil komme like bra ut i en kollisjonstest.
Akselavstand, bredde og høyde er på nivå med Qoros 3 Sedan, men med en lengde på 443,8 cm er den 17,7 cm kortere – hele reduksjonen ligger i bakre overheng.
Bilen er likevel 20 cm lenger enn en Golf, så selv om vi ikke får oppgitt hvor stort bagasjerommet er, så er det grunn til å anta at det er blant de mer rommelige i kompaktklassen.
Kunder kan velge mellom to 1,6-liters motorer, en normalt pustende med 126 hk samt en turboversjon med 156 hk. Begge har 6-trinns manuell girkasse som standard, men kan også leveres med 6-trinns dobbel clutch-kasse. Det er det ikke mange ikke-europeiske konkurrenter som kan tilby.
Tilpasset Europa
Qoros lover et høyt utstyrsnivå som blant annet inneholder en avansert infotainment-løsning som kommuniserer med smartphones.
Det blir spennende å se nærmere på nykommeren i Genève, og vi blir ikke overrasket om vi snart får vite hvem som skal representere Qoros i Norge, for dette er et selskap som mener alvor.