-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ny dekkoperasjon
Dekk på konseptbiler er ofte verd et studium. Et Goodyear-dekk viste seg å være mer enn bare tøff design
Når en dekkfabrikk blir bedt om å bygge dekk for en konseptbil, blir det ofte noe helt annet enn standard spesifikasjoner (designerne har ganske overdrevne ønsker her).
I tillegg festes kanskje til felgen på uortodokse måter, og de har ofte en visuell design og fargestriper som harmonerer med akkurat den drømmebilen.
Men de Goodyear-dekkene som satt på Hyundais Intrado konsept, hadde noen andre effekter. På grunn av en både bred og dyp rille så det nesten ut som to smale dekk satt ved siden av hverandre.
Baktanker
Goodyear har ikke satt noen navn på dette eksperimentet, men siden utgangspunktet er et SUV dekk, så kaller de det akkurat nå for SUV Concept Tire.
Det man har sett på er rullemotstand. Dette dekket har mindre kontakt med veien enn dersom slitebanen hadde vært helt flat, og dette vil kanskje kunne være med på å redusere forbruket og dermed CO2 utslippet.
En ekstra effekt med denne konstruksjonen er mindre følsomhet for vannplaning og at den lett hiver unna søle som ellers kan samle seg i mønsteret.
Man har tidligere sett løsninger med to smale tvilling-dekk. Her er det imidlertid tatt hensyn til at det er vekten av en stor SUV som må bæres, derfor går man for SUV-dekk løsningen.
Men slik dette dekket er bygget vil det veie meget mindre enn et konvensjonelt SUV-dekk.
Separate kammer
Jean-Pierre Jeusette, som er sjef for Goodyears innovasjonssentrum i Luxemburg, ber oss om ikke å holde pusten mens vi venter på at dette skal dukke opp på markedet.
«Dette er bare noen tanker vi har gjort oss som så er konkretisert i et dekk. Men slike har vi mange av, for å føle oss frem. Og det er ikke bygget slik for å gi inntrykk av å være noe som kan markedsføres. I hvert fall ikke ennå».
Men han behøver ikke legge til at etter at Europa innførte dekkmerking, er våtgrep og rullemotstand blitt ekstra viktig, ikke bare på grunn av sikkerheten, men også for å kunne stå frem i markedet.
Noe dette eksperimentdekket derimot har, som nok kan bli en realitet ganske snart, er Twin Air Chambers. To separate luft-under-trykk-avdelinger som er forbundet med hverandre med et ventilsystem som kan gjøre at dersom det ene kammeret taper luften, så kan man kjøre videre på luften i det andre.