-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Blingere blir det ikke
Jeg har hatt sans for Carlsson, inntil de dukket opp i Genève med en helt utrolig karat-karet.
En skinnende, glinsende verdenspremiere kaller de det. Men akkurat her oppfører de seg som den party-idioten som drar spøken alt for langt.
De har tatt en S-Klasse og dekket sidene med gudene vet for hvor mange hundre tusen kroner i gull. Og omtrent like mye finner du på innsiden.
Jeg kan til nød godta to gullbelagte kraner på vertens eget baderom, men så mye gull rett i trynet heter vulgært.
Ikke i Kina da, åpenbart, det er der markedsføringen er konsentrert (på tross av det nylig innførte måteholdregimet).
Versailles Edition
Nå sier ikke Carlsson hvor kundene befinner seg, men det fortelles at allerede nå er flere enn 10 av de 25 som skal fremstilles, allerede solgt. Og vil du være blant de siste kundene må du vente en stund. Leveringstiden er på minst fire måneder.
Av en eller annen grunn kalles bilen «Versailles Edition». Men referansen til Versailles, får vi vite, ligger ikke i gullet, men i glitteret. Felgene poleres nemlig så de skinner som den berømte speilsalen til Ludvig XIV.
Skrytlisten forteller at det tar 200 timer å fikse eksteriøret. I tillegg til annet bodykit skal det altså påføres mer enn 1000 blad 985 gull (80 x 80 millimeter) i et helt spesielt mønster. Så må det forsegles med klarlakk for å holde gullet på plass.
Interiøret er ikke mindre pompøst. Ytterligere 278 innvendige (og 80 utvendige) deler skal forgylles, her må det 100 timers ny innsats til.
Det fortelles at bare der er det gull for 12.000 euro (gang med 8,5!). Dessuten etterfylles det med sjampagnefarget Nappaskinn. Og ikke fortell at gamle Ludde også drakk Champagne: Han var kanskje glad i gull, men Champagnen var ikke oppfunnet ennå.
Det er klart dette vekker oppsikt. Men det har aldri vært noen sannhet at oppmerksomhet alltid er smigrende.
Og da er det kanskje ikke noen grunn til å nevne V12 og 700 hester og andre av Carlssons trimmingsmuligheter heller? Nei, gullblinget diskvalifiserer.
Vi har hatt ett Audi-forsøk på bil-bling i Norge også. Men det blir for pingler i sammenlikning.