Shop og hurtiglad på Kiwi
FÅR KONTAKT: Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) plugger en Nissan Leaf til elnettet.
Foto: Øivind Skar
Shop og hurtiglad på Kiwi
VIKTIG: Kiwi-avtalen gjør det lettere å være elbilist, mente klima- og miljøminister Tine Sundtoft.
Foto: Øivind Skar
Shop og hurtiglad på Kiwi
PLUGGER INN: Her setter du i kontakten, forklarer Nissans country manager Pål Simonsen til miljøministeren.
Foto: Øivind Skar
Shop og hurtiglad på Kiwi
VIRKER: Kontakten er på plass både for miljøministeren og Nissans Pål Simonsen.
Foto: Øivind Skar
Shop og hurtiglad på Kiwi
FORNØYDE: En god avtale for alle. Klima- og miljøminister Tine Sundtoft, country manager Pål Simonsen og Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Foto: Øivind Skar

Shop og hurtiglad på Kiwi

Snart kan du hurtiglade elbilen din samtidig som du shopper dagligvarene på Kiwi. Begge deler tar omtrent like lang tid.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er et konkret eksempel på hvordan man kan gjøre elbilen enklere å bruke, sa klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) før hun gjennom en symbolsk handling plugget i stikkontakten til den første elbilen som hurtiglades hos butikkjeden Kiwi.

Flere aktører
Samtidig markerte det åpningen på et samarbeid mellom Kiwi, Nissan, Renault og Volkswagen om oppmontering, drift og vedlikehold av mellom 50 og 75 multi-hurtigladere. Planen er å få ladestasjoner på plass over hele landet så raskt som mulig og i hvert fall innen årets utgang.

– En helelektrisk fest, sa Norsk elbilforenings leder Snorre Sletvold, men la samtidig til at 50 til 75 ladere hos Kiwi ikke er nok for å dekke behovet, selv om Kiwi-avtalen medfører nær en dobling av antall hurtigladere i Norge.

– Regjeringen må bidra til flere hutigladere og flere vanlige ladestasjoner, fortsatte Sletvold med klar adresse til klima- og miljøministeren.

Først gratis, så betalt
– Vi er opptatt av miljøet, så ladestasjonene passer til vår grønne profil, sa Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy. Bjørkøy opplyste at ladestasjonene vil være gratis å bruke ut året og at de vil bli plassert ved større trafikkårer og knutepunkt.

– Hva bruksprisen blir neste år er ikke avgjort, men den vil helt klart følge Kiwis lavprisprofil, slår Bjørkøy fast.

Bak mulithurtigladestasjons-prosjektet står naturlig nok elbilaktører hvis egeninteresse er å gjøre det enklere å bruke de elektriske bilene.

Franske ladestasjoner
Selve ladestasjonene har Nissan fått produsert i Frankrike, og Nissan bærer den tyngste delen av kostnadene uten at Nissans norske informasjonssjef Marina Maneas Bakkum vil ut med hvor mye penger Nissan legger i potten.

Men også Volkswagen og Renault bidrar for å få støtte for sine hurtigladeløsninger, som igjen betyr at alle elbiler som selges i Norge kan hurtiglades hos Kiwi. Dette inkluderer på sikt også Tesla.

I prosjektet «Grønn parkering» bidrar Kiwi med tomt, strøm og vedlikehold. Siden hurtigladerne på Kiwi etableres uten offentlig støtte, vil det heller ikke være noe krav om at ladestasjonene melder driftsstatus til den nasjonale ladestasjonsdatabasen NOBIL.

20 minutter
Lading fra så godt som tomt til 80 prosent fullt batteri tar 20 til 30 minutter på en hurtigladestasjon. Omtrent like lang tid som det tar å gjøre helgehandelen.

På spørsmål om NorgesGruppen, som eier av Kiwi vil videreføre satsingen til andre dagligvarekjeder i gruppen3 svarer miljøsjef Halvard Hauer at det ikke foreligger noen planer om det.

– Vi får studere erfaringer og muligheter, så får vi se hva resten av gruppen gjør inn i fremtiden, konkluderte Hauer.

Vil betale
Snorre Sletvold i Elbilforeningen er ikke så opptatt av at det skal være gratis å lade.

– Vi har behov for et bærekraftig marked for hurtiglading som vokser i takt med elbilsalget. Der er vi elbilister klare til å bidra, men selvfølgelig til en fornuftig pris. En betalingsløsning vil også bidra til å regulere bruken slik at det ikke blir unødvendig kø på hurtigladestasjonene, sa Snorre Sletvold.

Powered by Labrador CMS