-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volkswagen e-Up
Selv med fulladede batterier kan du ikke legge mer ambisiøse planer enn at neste ladepunkt må ligge innen en radius på 13 mil, helst enda nærmere på vinterstid. Her snakker vi om en ladet duell.
- Innledning
Det er bare skiltet som avslører at dette er en elbil, og ikke en «vanlig» Up. Instrumenteringen er naturlig nok noe forskjellig, men førermiljøet og interiøret ellers er likt. Bagasjerommet har tilnærmet samme størrelse, batteripakken stjeler altså ikke av lastevolumet.
Den elektriske utgaven av Up er merkbart raskere enn den bensindrevne – og ikke minst har den høyere dreiemoment. Bilen kan ellers kort og greit beskrives som lettkjørt, men den bærer preg av å være en småbil med kort akselavstand, den er forholdsvis stump og stiv.
Volkswagen har oppgitt anslagsvis rekkevidde for e-Up under både sommer- og vinterforhold. Om sommeren er rekkevidden oppgitt til 120 – 165 km, mens den oppnåelige distansen om vinteren er oppgitt til 80 – 120 km. Et grovt anslag tilsier altså at rekkevidden reduseres med 30 prosent i den kalde årstid.
Begge bilene har en knapp for eco-modus som endrer gassresponsen, og vifte og varme dempes ned. Sagt på en annen måte: Bilen blir sløvere, men det viktigste er at den bruker mindre strøm. Kjørestrekningen kan forlenges med noen kilometer, men på kalde dager merkes det i kupéen. Det er ikke alltid like enkelt å ta valget mellom rekkevidde og komfort.
Effekten av motorbremsing for å regenerere energi når gasspedalen slippes opp, virker langt mer avdempet i up enn i i3. Den foregår ikke like «brutalt» som i i3, men i virkeligheten skjer den i fire trinn, D1, D2, D3 eller B, hvor sistnevnte gir kraftigst bremseeffekt med tilhørende kraftigst gjenvinning av bremseenergi.
Ifølge spesifikasjonen har e-Up et strømforbruk på 11,7 kWh pr 100 kilometer. Under vår test, som foregitt i temperaturer rundt 8 og 10 kuldegrader, lå vi langt høyere i forbruk, typisk mellom 17,5 og 24,5 kWh.
Som standardutstyr er e-Up satt opp med hurtiglader. Da tar det bare en halv time å lade bilens batteripakke til 80 prosent kapasitet. Baksiden av medaljen er at hurtigladeren krever 32 ampere sikring – neppe noe for privatboligen, men kanskje arbeidsgiveren stiller opp med et par slike utenfor kontoret?
For lading hjemme kan du kjøpe en spesiell ladepakke som krever 16 ampere. Da må du regne med en ladetid på seks timer. Fra vanlig 10 ampere uttak er ladetiden for e-Up oppgitt til omtrent åtte timer.
LES VIDERE:
- Innledning
- BMW i3
- Volkswagen e-Up
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng BMW i3
- Testvurdering og poeng e-Up