-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
BMW i3
Selv med fulladede batterier kan du ikke legge mer ambisiøse planer enn at neste ladepunkt må ligge innen en radius på 13 mil, helst enda nærmere på vinterstid. Her snakker vi om en ladet duell.
- Innledning
BMW har ikke akkurat ledet an i kampen om elbil-kundene, så langt, selv om de er en av verdens fremste bilprodusenter. Så når BMW nå kommer på banen, har vi derfor høye forventninger til kjøreegenskaper, stil og komfort.
Det vi allerede tidlig under testkjøringen kan notere i testprotokollen, er at dette er en ultramoderne elbil som er langt mer komplett og har vesentlig bedre kjøreegenskaper enn Volkswagen e-Up. Kanskje er den i øyeblikket den mest moderne elbilen på markedet, men om den er mer futuristisk og luksuriøs enn Tesla Model S er det nok mange meninger om.
For å spare vekt har BMW i stor grad benyttet karbonforsterket plast og aluminium i den avanserte konstruksjonen. I interiøret er det benyttet miljøvennlige eller resirkulerte materialer i dashbord og paneler. Den gir et påkostet inntrykk. I tillegg til at i3 er lett, er den også praktisk talt rustfri.
Dørløsningen er også kreativ, med «halve» bakdører uten dørstolper som gir lett adkomst til baksetet. Løsningen er likevel ikke veldig praktisk, for bakdørene kan ikke åpnes uten at fordørene åpnes først.
I førersetet sitter vi høyt, og med god oversikt. Start/stopp-knappen har etter vår mening fått en dum plassering, delvis skjult bak rattet oppe til høyre. Det tar litt tid å venne seg til om man skal strekke hånden bak rattet eller stikke en finger inn gjennom rattet når motoren skal startes og stoppes. På samme sted sitter også girvelgeren, også den krever tilvenning fordi den skal vris, ikke skyves.
Kjøreopplevelsen er langt mer sportslig enn i for eksempel Nissan Leaf – og definitivt mer enn i testrivalen Volkswagen e-Up. Den kraftige akselerasjonen, null til hundre går unna på 7,2 sekunder, understreker det sportslige preget.
Elektromotoren sørger også for kraftig motorbremsing, en funksjon som samtidig sørger for regenerering av energi som ledes tilbake til batteripakken. BMW i3 bremser kraftig ned, helt til bilen stanser hvis gasspedalen ikke røres. Med litt trening og omtanke kan du faktisk kjøre gjennom hele byen uten å berøre bremsepedalen.
Ikke bli forvirret hvis du leser utenlandske bilmagasiner med omtale av i3 med bensinmotor. På andre markeder leveres nemlig bilen også i en utgave med rekkeviddeforlenger, hvor en 2-sylindret motor med 0,65-liters volum og en ytelse på 34 hk sørger for å lade batteriene ved behov.
LES VIDERE:
- Innledning
- BMW i3
- Volkswagen e-Up
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng BMW i3
- Testvurdering og poeng e-Up