Kia High-Performance K900

Kia High-Performance K900

Kia High-Performance K900

Kia High-Performance K900

Kia High-Performance K900

Kia High-Performance K900

Kia High-Performance K900

Kia High-Performance K900

Kia High-Performance K900

Kia High-Performance K900





























































































































































































































































































Kia med 650 hester

På SEMA kan tydeligvis alt skje. Hva sier du for eksempel til en Kia med 650 hestekrefter og svettetørker?

Publisert Sist oppdatert

SEMA-showet er blant de villere bilutstillingene. Her står ikke bilene for de med hatt i hylla og stokk i stativet – dette er stedet for mest mulig bling, størst mulig felg, tynnest mulig dekk og fetest mulig bass.

Den årlige utstillingen finner sted i Las Vegas (naturligvis), og inneholder noe av det blankeste på fire hjul.

I motsetning til andre store bilutstillinger er ikke SEMA-showet åpent for «vanlig» publikum. Dette er en bransjemesse hvor innkjøpere, selgere, forhandlere og andre i den generelle bilbransjen får boltre seg.

Likevel trekker messen over 60.000 mennesker, og flere og flere bilfabrikanter bruker SEMA-showet for å vise at de kan ha det moro dersom de vil.

Som for eksempel Kia.

Kia er vel ikke kjent for å ha de aller spenstigste bilene på markedet, kanskje med GT-utgaven av Cee’d som et hederlig unntak. Men selv koreanerne vet å slå ut håret.

I USA selger KIA en modell kalt K900. Denne har de brukt som utgangspunkt for å lage en 650-hesters sedan med noen sære funksjoner.

Grunnlaget er en femliters V8-motor med 420 hestekrefter. Den har fått påmontert en twin-turbo-løsning fra Garrett. Av alle steder har Kia gjemt turboen under bagasjeromsgulvet (gulvet er nå gjennomsiktig, selvsagt) – noe de selv mener reduserer varmeutviklingen under panseret.

Skal jeg tippe er show-off-faktoren minst like viktig.

Men bagasjerommet er også hjem til en annen sær løsning. For i to rom på sidene er det plass for hjelm og kjøredress – og rommene er utstyrt med et tørkesystem for å få bukt med svette etter en intens runde på banen.

For å vise omverdenen at denne K900 virkelig mener alvor er den utstyrt med 21-tommers felger, senket understell og karbonfiberdetaljer hist og pist.

Kia har heldigvis ikke falt for fristelsen å kalle bilen for noe tøysete som, tja, pro_K900 (Cee’d, jeg ser på deg!), men nøyer seg med «High-Performance K900».

K900 er definitivt ikke den eneste bilen som har fått seg en makeover i forbindelse med SEMA. Bla deg gjennom bildegalleriet for å se mye annet gromt, sært, gøy og brutalt – og ikke minst kreativt.

Powered by Labrador CMS