-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Kia med 650 hester
På SEMA kan tydeligvis alt skje. Hva sier du for eksempel til en Kia med 650 hestekrefter og svettetørker?
SEMA-showet er blant de villere bilutstillingene. Her står ikke bilene for de med hatt i hylla og stokk i stativet – dette er stedet for mest mulig bling, størst mulig felg, tynnest mulig dekk og fetest mulig bass.
Den årlige utstillingen finner sted i Las Vegas (naturligvis), og inneholder noe av det blankeste på fire hjul.
I motsetning til andre store bilutstillinger er ikke SEMA-showet åpent for «vanlig» publikum. Dette er en bransjemesse hvor innkjøpere, selgere, forhandlere og andre i den generelle bilbransjen får boltre seg.
Likevel trekker messen over 60.000 mennesker, og flere og flere bilfabrikanter bruker SEMA-showet for å vise at de kan ha det moro dersom de vil.
Som for eksempel Kia.
Kia er vel ikke kjent for å ha de aller spenstigste bilene på markedet, kanskje med GT-utgaven av Cee’d som et hederlig unntak. Men selv koreanerne vet å slå ut håret.
I USA selger KIA en modell kalt K900. Denne har de brukt som utgangspunkt for å lage en 650-hesters sedan med noen sære funksjoner.
Grunnlaget er en femliters V8-motor med 420 hestekrefter. Den har fått påmontert en twin-turbo-løsning fra Garrett. Av alle steder har Kia gjemt turboen under bagasjeromsgulvet (gulvet er nå gjennomsiktig, selvsagt) – noe de selv mener reduserer varmeutviklingen under panseret.
Skal jeg tippe er show-off-faktoren minst like viktig.
Men bagasjerommet er også hjem til en annen sær løsning. For i to rom på sidene er det plass for hjelm og kjøredress – og rommene er utstyrt med et tørkesystem for å få bukt med svette etter en intens runde på banen.
For å vise omverdenen at denne K900 virkelig mener alvor er den utstyrt med 21-tommers felger, senket understell og karbonfiberdetaljer hist og pist.
Kia har heldigvis ikke falt for fristelsen å kalle bilen for noe tøysete som, tja, pro_K900 (Cee’d, jeg ser på deg!), men nøyer seg med «High-Performance K900».
K900 er definitivt ikke den eneste bilen som har fått seg en makeover i forbindelse med SEMA. Bla deg gjennom bildegalleriet for å se mye annet gromt, sært, gøy og brutalt – og ikke minst kreativt.