img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
56 bilder i galleri
Dobbel luksus-debut
De nye luksusbilene debuterer nesten simultant på de to viktigste markedene, USA og Kina. Her er Mercedes-Maybach S-Klasse.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Med bare timers mellomrom debuterer Mercedes-Maybach sine nye luksusmodeller på bilmessene i Guangzhou og Los Angeles. Med en lengde på 5453 mm og en akselavstand på 3365 mm er de nye flaggskipene 20 cm lengre på begge områder enn en lang S-Klasse.

Mercedes-Maybach S-Klasse fusjonerer S-Klassens perfeksjon med eksklusiviteten man forbinder med Maybach – merket som skulle konkurrere med toppmodellene fra Rolls-Royce og Bentley.

Eget merke
Det som skiller disse modellene fra en «melk-og-brød» S-Klasse er romslighet, eksklusivitet og mulighetene for individuell tilpasning. Dermed håper man å kunne tilfredsstille selv de mest kravstore kunder.

Mercedes-Maybach er ikke et utstyrsnivå, men et eksklusivt sub-brand på samme måte som Mercedes-AMG som bygger de mest sportslige bilene.

LES OGSÅ: Nye navn hos Mercedes

Lanseringen av Mercedes-Maybach S-Klasse skjer i februar 2015. Toppmodellen blir S 600 med en seksliters V12 biturbo som yter 530 hestekrefter og har et dreiemoment på 830 Newtonmeter.

Klarer du deg med litt mindre effekt er alternativet S 500 som har en biturbo 4,7-liters V8 med 455 hk og 700 Nm. Sistnevnte kommer også med 4Matic firehjulsdrift fra juni 2015 – noe som kan være verd å ta med i beregningen for potensielle norske kunder.

S 500-modellene har 9G-Tronic, en nitrinns automatgirkasse som standard og eneste alternativ. S 600 har en oppdatert versjon av 7G-Tronic Plus girkasse.

(saken fortsetter)

Best bak
Siden disse bilene ofte er sjåførkjørte har man lagt stor vekt på baksetekomfort, og ifølge produsenten finnes ingen andre biler på markedet med bedre støyisolasjon for baksetepassasjerene.

Av samme grunn har bilen en «stemmeforsterker» som gjør kommunikasjonen mellom for- og baksetene enklere, på tross av den lange avstanden.

Komforten i forsetene er på nivå med det du finner i en S-Klasse. Den ekstra akselavstanden på 20 cm kommer utelukkende baksetepassasjerene til gode. Benplassen er økt med 16 cm, men man har også 12 cm mer luft over hodet.

Baksetekomforten er selvsagt på enda høyere nivå. Ryggene på de to separate setene kan justeres individuelt når man vil slappe av og nyte reisen på første klasse. Forseteryggene har innebygde bord som kan foldes ned når man vil jobbe.

I toppsjiktet
Utseendemessig skiller Maybach-modellene seg mest ut i profil der den ekstra lengden kommer best til syne.

Interiøret er så luksuriøst som du forventer det skal være på biler i denne klassen. Man kan velge og vrake i fineste hud og edelt treverk, og setene gir maksimal komfort med varme, kjøling og massasje.

Fakta Mercedes-Maybach S-Klasse:

Mercedes-Maybach

S 500

S 600

Ant. sylindere /
arrangement

8/V

12/V

Slagvolum (cc)

4663

5980

Effekt
(kW/hk ved o/min.)

335/455 v/ 5250-5500

390/530 v/ 4900-5300

Dreiemoment (Nm v/ o/min)

700 v/
1800-3500

830 v/
1900-4000

Snittforbruk (l/mil)

0,89

1,17

CO2-utslipp (g/km)

207

274

Miljøklasse

C

F

Aks. 0-100 km/t (sek.)

5.0

5.0

Toppfart (km/t)

250

250

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: