-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Dobbel luksus-debut
De nye luksusbilene debuterer nesten simultant på de to viktigste markedene, USA og Kina. Her er Mercedes-Maybach S-Klasse.
Med bare timers mellomrom debuterer Mercedes-Maybach sine nye luksusmodeller på bilmessene i Guangzhou og Los Angeles. Med en lengde på 5453 mm og en akselavstand på 3365 mm er de nye flaggskipene 20 cm lengre på begge områder enn en lang S-Klasse.
Mercedes-Maybach S-Klasse fusjonerer S-Klassens perfeksjon med eksklusiviteten man forbinder med Maybach – merket som skulle konkurrere med toppmodellene fra Rolls-Royce og Bentley.
Eget merke
Det som skiller disse modellene fra en «melk-og-brød» S-Klasse er romslighet, eksklusivitet og mulighetene for individuell tilpasning. Dermed håper man å kunne tilfredsstille selv de mest kravstore kunder.
Mercedes-Maybach er ikke et utstyrsnivå, men et eksklusivt sub-brand på samme måte som Mercedes-AMG som bygger de mest sportslige bilene.
LES OGSÅ: Nye navn hos Mercedes
Lanseringen av Mercedes-Maybach S-Klasse skjer i februar 2015. Toppmodellen blir S 600 med en seksliters V12 biturbo som yter 530 hestekrefter og har et dreiemoment på 830 Newtonmeter.
Klarer du deg med litt mindre effekt er alternativet S 500 som har en biturbo 4,7-liters V8 med 455 hk og 700 Nm. Sistnevnte kommer også med 4Matic firehjulsdrift fra juni 2015 – noe som kan være verd å ta med i beregningen for potensielle norske kunder.
S 500-modellene har 9G-Tronic, en nitrinns automatgirkasse som standard og eneste alternativ. S 600 har en oppdatert versjon av 7G-Tronic Plus girkasse.
Best bak
Siden disse bilene ofte er sjåførkjørte har man lagt stor vekt på baksetekomfort, og ifølge produsenten finnes ingen andre biler på markedet med bedre støyisolasjon for baksetepassasjerene.
Av samme grunn har bilen en «stemmeforsterker» som gjør kommunikasjonen mellom for- og baksetene enklere, på tross av den lange avstanden.
Komforten i forsetene er på nivå med det du finner i en S-Klasse. Den ekstra akselavstanden på 20 cm kommer utelukkende baksetepassasjerene til gode. Benplassen er økt med 16 cm, men man har også 12 cm mer luft over hodet.
Baksetekomforten er selvsagt på enda høyere nivå. Ryggene på de to separate setene kan justeres individuelt når man vil slappe av og nyte reisen på første klasse. Forseteryggene har innebygde bord som kan foldes ned når man vil jobbe.
I toppsjiktet
Utseendemessig skiller Maybach-modellene seg mest ut i profil der den ekstra lengden kommer best til syne.
Interiøret er så luksuriøst som du forventer det skal være på biler i denne klassen. Man kan velge og vrake i fineste hud og edelt treverk, og setene gir maksimal komfort med varme, kjøling og massasje.
Mercedes-Maybach | S 500 | S 600 |
Ant. sylindere / | 8/V | 12/V |
Slagvolum (cc) | 4663 | 5980 |
Effekt | 335/455 v/ 5250-5500 | 390/530 v/ 4900-5300 |
Dreiemoment (Nm v/ o/min) | 700 v/ | 830 v/ |
Snittforbruk (l/mil) | 0,89 | 1,17 |
CO2-utslipp (g/km) | 207 | 274 |
Miljøklasse | C | F |
Aks. 0-100 km/t (sek.) | 5.0 | 5.0 |
Toppfart (km/t) | 250 | 250 |