-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Dobbel dose Qashqai
Nissans standard seksårssyklus har nådd et nytt startpunkt. En nykommer og en veletablert japaner møter derfor hverandre til denne testen – og det er ingen tvil om at vinneren heter Nissan Qashqai. Vi har nemlig tatt med oss både den utgående og den nye utgaven av Nissans kompakt-SUV på test denne gang.
- Del 1
Begge våre testbiler har drift bare på forhjulene, de minste motorene kan ikke kombineres med 4WD. Her handler det om 1,6-liters dieselmotor med 110 hester i begge bilene, men det er likevel en viss forskjell på dette området. Nykommeren har litt høyere dreiemoment, og mye lavere oppgitt forbruk. I praksis viser det seg imidlertid at det har sin pris å modifisere motoren med sikte på et så gunstig forbrukstall som mulig i den europeiske typegodkjenningen.
Tørst
Motoren i nykommeren må nemlig ha turtall for å ha noe som helst å by på. Ved turtall under 1400 o/min., skjer det fint lite. Når vi enten må sjalte ned til lavere gir eller at gasspedalen stadig på bearbeides hardt for å få opp turtallet, går det på bekostning av forbruket.
Etter 400 kilometer viste vårt testforbruk 0,54 liter/mil for den gamle Qashqai, mens nykommeren endte på 0,53. Vi gir derfor «gamlefar» tilslaget i denne øvelsen, fordi den har et «overforbruk» ut over fabrikkens oppgitte forbruk på 10 prosent, mens den nye har et sprik mellom teori og praksis på hele 39 prosent.
Kjører bra
En annen disiplin hvor begge bilene får fullt ut godkjent, er øvelsen kjøreegenskaper. Til tross for at den nye Qashqai har en nyutviklet type dobbeltvirkende støtdemper, som i følge Nissans ingeniører skal takle skiftende underlag bedre enn før, klarte vi ikke å slå fast at ferskvare er best på akkurat dette området.
Den gamle Qashqai har et vellykket chassisoppsett. Styrefølelsen og balansen mellom sportslige egenskaper og komfort har vi i en tidligere test bedømt til å være bedre enn hos konkurrenter som for eksempel Subaru XV og Mitsubishi ASX. Vår testkjøring, som foregikk på veier som varierte mellom motorvei med bar asfalt og svingete småveier med realt vinterføre, bekreftet at den utgående modellen fortsatt hevder seg meget godt.
Utstyr av en annen verden
Et område som virkelig skiller de to bilene – og som gir det største utslaget i poengsammendraget – er utstyret. Mens den utgående modellen knapt har noen form for førerstøttesystemer, bortsett fra 360 graders kameravisning av bilens omgivelser, har den nye Qashqai en imponerende rekke av elektroniske hjelpesystemer.
Blant disse systemene finner vi radarstyrt frontkollisjonsvarsling som gir lydvarsel før bilens bremser automatisk. Bilen har også blindsonevarsling og filskiftevarsling. Sistnevnte varsler med lyd hvis bilen kommer ut av kjørefeltet uten at blinklys er aktivert først. Et system for trafikkskiltgjenkjenning leser farts- og forbikjøringsskilt, et annet system sørger for å vekke sjåføren hvis han viser tegn til å sovne.
En p-assistent sørger for å hjelpe deg med parkeringen. Med dette systemet får du lukeparkert hvis plassen bare er 80 cm lenger enn billengden. En detalj som vi setter stor pris på ved oppstart på dager da det er behov for å skrape vinduer, er at den nye bilen har varme i frontruta. Ingen av bilene har imidlertid varme i rattet.
Vær oppmerksom på at +2-versjonen av den gamle Qashqai nå forsvinner. Nykommeren kan bare leveres som femseter. Fra Nissans side er tanken at de som har behov for sjuseter, kan velge lang utgave av X-Trail.
LES VIDERE:
- Del 1
- Testvurdering og poeng gammel Qashqai
- Testvurdering og poeng ny Qashqai