-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ferrari for den indre kjerne
Ferrari-flaggskipet med det kjipe navnet har fått sitt racingavkom – uten at den skal brukes i racing.
Det første jeg kan nevne er at LaFerrari-navnet ikke pryder ekstrem-utgaven. Den er nemlig døpt Ferrari FXX K.
«K?» hører jeg du si – K er en forkortelse av forkortelsen KERS, som igjen står for «Kinetic Energy Recovery System».
Systemet gjenvinner energi fra bremsing, og kan gi en ekstra boost ved behov.
«Hvor mye power har så denne FXX K?» sier du? Effekten er selvsagt økt noe fra LaFerrari, og totalytelse er nå 1050 hestekrefter, 860 fra V12-bensinmotoren, og 190 fra el-motoren.
Nye kamaksler og redesignet innsugsmanifold med en ny overflatebehandling gjør sitt til effektøkningen, men enda morsommere er den enkle setningen fra Ferrari som forteller at «lydpottene er eliminert».
«Når kan jeg kjøpe denne ‘a?», tenker du kanskje. Men la det forbli med tanken. Dette er ikke en bil du går til forhandleren og bestiller deg. Dette er ikke en bil du bestiller i det hele tatt. Dette er den type bil Ferrari spør deg om du kunne tenke deg å bli eier av – fordi du er en del av Ferraris indre kundekjerne, de såkalte «Client-Test Drivers».
«Noe sier meg at dette ikke er en hverdagsbil, akkurat», sukker du, mens du nyter synet av en spoiler hvor Ferrari tilsynelatende har «glemt» å montere hoveddelen.
Og du har helt rett. FXX K blir ikke å se på veien, og heller ikke i noen offisielle racingløp. Den er nemlig ikke homologert for noen av delene.
Derimot skal FXX K bare vise hva Ferrari kan hvis de vil, en bil som er utviklet helt uten kompromisser – ifølge Ferrari selv.
Selv om FXX K ved første øyekast ligner på LaFerrari, har fabrikken gjort omfattende endringer i hele karosseriet. Hovedsakelig for å få mer marktrykk. Mellom 30 og 50 prosent mer enn LaFerrari, faktisk – avhengig av fart og konfigurasjon. 540 kilogram trykk genereres ved 200 kilometer i timen.
I tillegg er FXX K utstyrt med Pirelli-slicks, som har sensorer for bevegelser i alle retninger, temperatur og lufttrykk, slik at de virkelige nerdene i Ferraris hardcore kundegruppe virkelig kan få levd ut sin Forza 5-fantasi i det virkelige liv.
«Men sånn rent teoretisk, hva koster noe slikt?», spør du litt forsiktig. Svar: Ingen vet. Og skulle du bli oppringt av Ferrari med spørsmål om å bli med i den indre sirkel tviler jeg uansett på at du bryr deg om prisen …