-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Her er Mercedes' "X6"
Mercedes-Benz har akkurat sluppet nye GLE Coupé – og med den en helt ny AMG-linje.
Selv BMW ble tatt litt på senga over suksessen til X6 – da er det ikke rart de andre premiumprodusentene også ble det. Men når X6 har solgt så godt som den har gjort, kunne ikke Mercedes sitte på sidelinjen mye lenger.
Den har ikke vært noen hemmelighet, akkurat. Allerede i mai hadde vi spionbilder av coupé-SUVen til Mercedes, men da het den fortsatt MLC.
Nå, i tråd med det nye navngivingsreglementet hos Stuttgart-produsenten, heter den GLE Coupé (og dagens ML blir til GLE etthvert).
Coupé-suffikset får den selvsagt på grunn av den sterkt skrånende bakenden, selv om en bil med fem dører strengt tatt ikke er en coupé.
Uansett, nå er bilen klar, og det er tre motorer som blir tilgjengelig fra begynnelsen.
Mest aktuell for Norge (selvsagt) er dieselmotoren i GLE 350d. V6, 258 hestekrefter, og velvoksne 620 Newtonmeter dreiemoment bør sikre at selv ikke denne minste motoren i modellprogrammet blir noen sinke langs E6.
På bensinfronten ligger det en GLE 400 – også en V6, med 333 hestekrefter og 480 Nm.
AMG – nesten
Men toppmodellen er GLE 450 AMG – en modell som starter en ny AMG-linje hos Mercedes. Det er ikke snakk om fullblods AMG-modeller (den vil hete GLE 63 AMG), men heller en slags (omfattende) utstyrspakke med kraftigere bremser, justerbart understell og AMG stylingdetaljer.
Mercedes’ 4Matic firehjulsdriftsystem er standard på alle modellene – det samme er ni-trinns automatgirkasse.
Uansett hvilken GLE Coupé du måtte finne på å gå for kan du glede deg til det Mercedes kaller «Dynamic select», hvor du kan sette bilen i forskjellige moduser.
I sportsmodusene påstår Mercedes at du kan narre passasjerene til å tro at de sitter i en sportsbil, med «akustisk forsterkning» av motorlyden.
Men jeg må ærlig innrømme at jeg har mer lyst å ratte rundt med komfortknappen aktivert.
Mercedes’ omfattende sikkerhetsutstyr er selvsagt en del av GLE Coupé også. Avstandsbasert cruise control, autobrems, et særdeles avansert LED-lyssystem og oppvarmede, automatiske vinduspussere gjør at GLE høres ut som et koselig ratt å sitte bak – selv i drittvær.
Legg til Bang & Olufsen-lydanlegg, seter med Artico-kunstskinnet vi kjenner fra andre modeller, dempet interiørbelysning og en av de aller beste infotainmentløsningene bilverden har å by på – da begynner vi å snakke.
Om ikke bilen utvendig klarer å overbevise, husk at det er det indre som teller, selv om det skinner litt igjennom at bilen er bygd på dagens ML. Interiørarkitekturen avslører det.
Like fullt, alle dere som har bestilt den nye BMW X6 – nå er det ikke sikkert dere har tøffeste bilen i gata (les: veien til skibakken) lengre.