-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fremtidsdrøm
Rinspeed er helt klar på hva fremtidens bil blir: "Din aller første virkelige robot". Som alltid er de langt forut for sin tid.
Jeg liker Frank Rinderknecht. Dels har han alltid spennende ideer pakket inn i noe som ligner på en bil på Genève-utstillingen. Dels er han alltid ute i god tid (gjerne tre måneder i forveien, og til og med før Detroit) med å slippe ut informasjoner. Og dels begynner drømmene hans, når man ser på dem i ettertid, å bli ganske realistiske.
sQuba, med sine undervannsegenskaper, var kanskje litt for fantastisk, men iChange som endret form og konfigurasjon avhengig av hva den skulle brukes til, fikk folk til å tenke.
Hans første elbil, «UC?» var jo en mye smartere elektrisk bybil enn Up noensinne kan bli, og årets ombygde Tesla, XchangE hadde han døpt den, var den første virkelige autonom-forestillingen i realistisk skala.
Robot
Han skal fortsette dette temaet i år. Men han gjør det hele så logisk, at han snakker ikke lenger om bil. «Den førerløse bilen vil bli den første virkelige roboten du kommer til å eie» er hans definisjon av fenomenet.
Det som skal bli vist er altså noe i3-aktig, som skal bli din beste buddy, sorry Budii, og som ikke bare automatisk skal tilpasse seg trafikkbildet rundt deg, men også dine egne preferanser.
Selvfølgelig finnes det et slags ratt der, men det er montert på en robotisert arm, som kan plasseres foran det forsetet du ønsker, eller som kan foldes helt vekk.
Rinspeed-folket sier at her har de fortsatt der XchangE stoppet, ved å vise hvordan hardware og software kan kombineres sømløst for å gi eieren alle muligheter til å overta kommandoen selv.
Valgfritt
Han skal kunne kjøre som i gamle dager langs tomme landeveier og nyte utsikt og natur, eller overlate det hele til sin beste venn. Han blir da plutselig den perfekte sjåfør som frakter deg dit du vil uten at du behøver å legge deg oppi det.
Det er en detalj jeg er veldig spent på, og det er en detalj jeg er veldig glad for.
Foreløpig finnes det ingen tekniske data, eller annen informasjon, enn litt drømmeaktig tekst. Men Rinspeed har sendt med en omfattende liste over samarbeidspartnere. Der finner vi også det ekstremt utadvendte styling-firmaet Mansory. Hva kan det være de har bidratt med?
Og så er det favoritten min. Dette glimtet langt inn i fremtiden, digital og virtuell og autonom og hva begrepene heter. Legg merke til interiørskissen. Hva er det vi virkelig legger merke til?
Nøkternt
Jo! Far selv sitter og leser en avis!
Ikke lydbok, ikke fumling med mailer eller SMS eller noe infotainment-sludder. Ikke spiller han GTA mot online-konkurrenter, ikke har han video-konferanse med kontoret. Han har ikke en gang spurt GSM-guiden om adressen til et bedre spisested.
Han leser en avis!
Frank Rinderknecht og jeg har akkurat det samme optimistiske håpet om hva fremtiden vil ta vare på. Kjøreglede og infotainment – på print.
PS! Skriv Rinspeed i fritesktsøket vårt, og du vil få opp det aller meste de har gjort. Eller enda enklere – snurr filmen under, så får du konseptene på løpende bånd.
Jeg kan ikke huske en eneste gang vi har unnlatt å kommentere ham fra Genève.