Aston Martin : Ekstremt leketøy - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Ekstremt leketøy
Du vil bli overrasket over hvor mange entusiaster du treffer på Nürburgring en vanlig hverdag. Aston Martin gir her de godt bemidlede en ny fristelse.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Mange drømmer om å bli racerførere, men de færreste får drømmen oppfylt. Men det fins en del mennesker som har penger nok til å leve ut fantasien, gjerne i godt voksen alder, og disse møter du mange av på Nordsløyfa - hver eneste dag.

Det er de mest bemidlede av disse Aston Martin prøver å lokke til seg med superbilen Vulcan. De antyder en pris i England på 1,8 millioner pund, hvilket med dagens kurs er godt over 20 millioner norske kroner. 

Club racing
Og dette er ingen hverdagsbil – den er ikke laget for å kunne registreres, men for rent banebruk basert på Aston Martins mangeårige racingerfaring.

Den karbonfiberbaserte raceren har en 7,0-liters normalt aspirerende V12 som byr på over 800 hestekrefter.

Hva det betyr omsatt i ytelser får vi foreløpig ikke vite, men Aston Martin hevder at ytelse/vekt-forholdet overstiger det GTE-bilene som konkurrerer i sportsbil-VM (WEC) har. Og den får sikkerhetsutstyr, bur, belter etc., på nivå med disse.

Du skal forresten ha en god porsjon flaks for i det hele tatt å få sett en Aston Martin Vulcan i løpet av et langt liv. Den skal nemlig bare bygges i 24 eksemplarer.

Vi får håpe de fleste av dem kommer i aktivt bruk - slik de er tiltenkt. Skjønt faren er nok stor for at mange ender opp i en privat samling og aldri får asfalt under hjulene.

(saken fortsetter)

Full pakke
De som kjøper en Vulcan sikrer seg ikke bare en eksklusiv racerbil. De kjøper en pakke som inkluderer grundig opplæring på bane av racerførere som Le Mans-vinner Darren Turner.

På lukket bane får de kjøre flere av Aston Martins spesialmodeller, som V12 Vantage S og One-77 «gatebiler» samt en Vantage GT4 racerbil. De vil på denne måte tilegne seg avansert teknikk på bane før de får tilgang til sin eksklusive Vulcan.

-Vi kommer til å kjøre en serie eksklusive «trackdays» fra 2016 som vil gi våre kunder muligheten til å oppdage egne ferdigheter, og bilens potensial, på noen av verdens mest kjente racerbaner, sier David King, direktør for Aston Martins spesialprosjekter og motorsport.

De får også muligheten til å teste og utvikle sine kunnskaper i avanserte racing-simulatorer.

De 24 eksemplarene skreddersys etter kundens ønsker, og de kan nærmest velge fritt med hensyn til farger og materialer. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: