-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Audis tredje prolog
Når bilutstillingen i Shanghai åpner til uken, viser Audi konseptbilen Prologue Allroad – deres tredje konseptbil i løpet av et halvt års tid.
Vi får på denne måten et innblikk i Audis fremtid med hensyn til design og teknologi. Vi har tidligere møtt Prologue-betegnelsen på en Coupé og en Avant, og nå er altså turen kommet til Allroad – en biltype som har en relativt stor tilhengerskare, ikke minst i Norge.
Den første bilen i serien het rett og slett "Audi Prologue" og ble vist på bilutstillingen i Los Angeles i fjor høst, da utformet som et stor coupé og som en forsmak på Audi's fremtidige design.
Opus 3
På bilutstillingen i Genève i våres stod en ny variant, "Audi Prologue Avant" – en ny tolkning av Audi's Avant-filosofi. Nå er det altså duket for en tredje versjon, "Audi Prologue Allroad".
Konseptet er en smakebit på en ny generasjon Allroad blant Audis større modeller. Med en lengde på 5,13 meter (19 cm lengre enn A6 Allroad) og typiske Allroad designelementer, skal konseptbilen fremstå som en sportslig variant av en rommelig stasjonsvogn med god fremkommelighet.
Det tredje medlemmet i Prologue-familien byr også på neste generasjon lysteknolgi, Matrix laserlys hvor lyset brytes ned til en mengde små piksler. Det gir nesten ubegrensede muligheter for å distribuere lyset i ulike former og fasonger.
«Snille muskler»
Drivlinjen i Prologue Allroad består av en kraftig og effektiv 4.0 TFSI V8 bensinmotor med twinturbo, og en elektrisk motor som får energi fra Li-ion batteripakken i bilen.
Samlet effekt av de to motorene er hele 734 hk, med et maks dreiemoment på totalt 900 Nm. Bilen gjør 0-100 km/t på raske 3,5 sekunder. Quattro permanent firehjulsdrift sørger for å få kreftene effektivt ned i underlaget.
Rekkevidde med ren el-drift er oppgitt til 54 kilometer, slik at mye av den daglige kjøringen kan foretas utslippsfritt. Oppgitt forbruk etter gjeldende testsyklus (NEDC) er 0,24 l/mil, tilsvarende et C02-utslipp på 56 g/km.
Prologue Allroad er også klar for induksjonslading, en teknologi som muliggjør at ladbare hybrider og elbiler kan lade trådløst på bestemte steder.
Bilen parkeres over en spole av ledende materiale som skaper et vekslende elektromagnetisk felt. I bilen sitter en annen spole, som tar opp magnetfeltet og omdanner energien til elektrisk strøm.
Infotainment
Interiøret i konseptbilen hinter også om kommende teknologi. Infotainment-skjermene er integrert i dashbordet på helt nye måter og fremstår nå som en langt større del av fører- og passasjermiljøet foran.
Infotainment-systemet har nye "touch & swipe"-funksjoner som blant annet tillater at passasjeren foran kan sende navigasjonsdata etc. fra sitt store panel til sjåførens panel ved sveipe-bevegelser som man kjenner fra dagens nettbrett.
Nytt er også at flere av panelene benytter OLED-teknologi, det gir et ekstremt skarpe og presise bilder og animasjoner.