Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 2016

Opel Astra 5-dørs
Utgående modell
Opel Astra
Dagens Astra leveres i fem utgaver - Bak (f.v.) 5-dørs kombi, stasjonsvogn og sedan. Den røde 3-dørsutgaven heter GTC og den gule fristelsen i midten er den potente Astra OPC

Her er nye Opel Astra

Opel skal lansere en ny generasjon Astra på Frankfurt-utstillingen til høsten. Her får du de første offisielle bildene og nyttig info.

Publisert Sist oppdatert

Neste generasjon Astra er basert på en helt ny plattform – noe som innebærer lavere vekt og teknologi som tidligere bare har vært tilgjengelig i større og dyrere biler fra Opel.

Det kan trenges når Opel skal konkurrere i den største og mest konkurranseutsatte kategorien, det såkalte C-segmentet (også kjent som Golf-klassen) hvor det fins rundt 50 modeller om beinet i Europa.

Ifølge OFV ble det registrert 468 nye Opel Astra i hele 2014, noe som gir modellen en 22. plass i kompaktklassen. Stasjonsvognen sto for 55 prosent mens det kun ble registrert 8 sedan og 4 GTC (3-dørs). Til sammenligning ble det registrert 9679 ny Golf, den suverene klassevinneren.

Alle stener snudd
- Tre verdier har vært avgjørende i utviklingen av nye Astra: Effektivitet, innovasjon og dynamiske ytelser. Ingeniørene startet utviklingen med blanke ark, men klare mål. Nye Astra er inntil 200 kilo lettere enn forgjengeren. Selv om den er mindre utvendig, har innvendig plass og komfort blitt betydelig bedre, sier toppsjef i Opel Group, Dr. Karl-Thomas Neumann.

- Astra får utelukkende våre nyeste og mest effektive motorer og er lastet med teknologi som vil sikre komfort og sikkerhet for både fører og passasjerer. Dette inkluderer din personlige serviceassistent gjennom Opel OnStar, ultramoderne telefonintegrasjon og revolusjonerende IntelliLux LED-matrix-lys, sier Neumann.

På slankekur
Nye Opel Astra har gjennomgått et tøft treningsprogram for å komme i form til nylanseringen. Designmessig har den hentet inspirasjon fra Monza Concept som vi møtte på Frankfurt Motor Show i 2013.

Avhengig av utstyrsnivå blir nye Astra ifølge Opel mellom 120 og 200 kilo lettere sammenlignet med dagens modell. Det kan trengs, for dagens modell er temmelig overvektig sammenlignet med de mest moderne konkurrenter.

Vektreduksjonen er muliggjort takket være en helt ny arkitektur / plattform, og ikke minst en prosess der hver eneste komponent er utviklet med fokus på kompakt design og bruk av lette materialer.

Vekten for karosseriet er alene redusert med 20 prosent, fra 357 til 280 kilo. I tillegg har effektiviseringen i chassis bidratt til en ytterligere vektreduksjon på 50 kilo.

Opel lover mer kjøreglede og komfort som resultat av slankingen. Videre sier de at styreresponsen er forbedret, noe som ikke minst merkes gjennom svingene og gjør Astra mer morsom å kjøre enn noen gang.

Nye drivlinjer
Under panseret på nye Opel Astra har kun de nyeste medlemmene av Opels motorfamilie fått slippe til. Ytelsene ligger på mellom 95 og 200 hestekrefter, og Opel lover god gassrespons og lavt støy- og vibrasjonsnivå.

Dieselmotoren 1.6 CDTI leveres med ytelser fra 95 hestekrefter og oppover. Innstegsmotor med bensin er den nye tresylindrede 1.0 Ecotec Direct Injection Turbo med 105 hestekrefter.

Opel fremhever den splitter nye 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo med 145 hestekrefter som selve høydepunktet for nye Astra.

Den nye motoren leverer maks dreiemoment på 250 Newtonmeter mellom 1.800 and 4.000 omdreininger per minutt, noe som gir stor fleksibilitet.

Takket være bruken av aluminium, er også den nye 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo-motoren 10 kilo lettere enn forgjengeren.

God plassutnyttelse
Nye Opel Astra er 4,37 meter lang, nesten fem centimeter kortere enn dagens modell. Den er også med sin høyde på 1,46 meter nesten tre centimeter lavere. Til sammen sørger dette for å gi lavere luftmotstand.

Til tross for at Astra har blitt mindre utvendig, og akselavstanden er redusert med to centimeter, er plassen innvendig økt betydelig.

Takket være nye seter kan baksetepassasjerene nyte godt av 35 millimeter mer benplass. I tillegg har avstanden mellom for- og bakseter økt, noe som gir mer plassfølelse og økt komfort.

Opel lover høy kvalitetsfølelse i interiøret samt helt nye instrumenter. Et rent og tydelig designspråk gjenspeiles også i en reduksjon i antall knapper, og en stor 8-tommers fargeskjerm høyt oppe i midtkonsollen.

Ny teknologi
Blant ny teknologi som blir tilgjengelig i Astra er Opel OnStar, et system som leverer en lang rekke tjenester innenfor både komfort og sikkerhet ved et enkelt tastetrykk.

Fører og passasjerer kan ta kontakt med OnStar-sentralen døgnet rundt. I tillegg vil også nødetater bli varslet automatisk dersom bilen er innblandet i en ulykke, og føreren selv ikke tar kontakt med sentralen.

I tillegg tilbyr systemet trådløst nett med 4G, der inntil syv enheter kan være tilkoblet samtidig. Opel OnStar rulles ut i Europa senere i år, og kommer etter planen til Norge i 2016.

Astra får en helt ny generasjon infotainment-system. Systemet støtter både Android Auto og Apple CarPlay. Dermed får du tilgang på dine favorittapplikasjoner direkte via den store fargeskjermen.

LED matrix
Etter mange års utvikling er nå Opels patenterte LED-matrix IntelliLux klart for produksjon. Tidligere har denne type teknologi vært forbeholdt vesentlig dyrere biler.

Med 16 LED-enheter vil LED matrix-lyset automatisk tilpasse lengden og distribusjonen av lyset i alle trafikksituasjoner. Opel Eye frontkamera oppdager andre biler og sørger for at de individuelle LED-enhetene tennes og slukkes for å unngå å blende medtrafikanter.

Hjelpefunksjoner
I tillegg til utstyr vi kjenner fra andre Opel-modeller som skiltlesing, filskiftvarsling og blindsonevarsling, får nye Astra også filholderassistent, autobrems og en avansert parkeringsassistent som parkerer bilen automatisk kun ved å trykke på en knapp.

Listen over tilgjengelig ekstrautstyr er lang.

- Nye Opel Astra er ikke bare tryggere, mer komfortabel, mer attraktiv og mer moderne enn før. Den er også lettere, gir mer kjøreglede, er mer aerodynamisk og effektiv etter alle målestokker, konkluderer Opel i sin pressemelding.

Vi ser frem til å prøvekjøre bilen om etter planen kommer til Norge i november.

Powered by Labrador CMS