Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran
Prøvekjørt: 2015 Volkswagen Touran

Golf pluss pluss pluss

Aldri har Volkswagen Touran vært mer lik Golf, men det er bare under skallet.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

Det er ikke minst på grunn av MQB-plattformen, som skal danne grunnlaget for nær sagt alle Volkswagen- og Skoda-modeller i fremtiden – med noen unntak her og der.

I Norge blir Touran kun å få som syvseter (om ikke vi snakker varebil, da – mer om det nederst i artikkelen).

Dette begrunner de i at Golf Sportsvan nå har blitt så stor, at den dekker femsetersmarkedet godt nok. Er det maks fleksibilitet man er på jakt etter er riktignok ikke Sportsvan veien å gå, og da står Touran klar til å ta i mot barnefamilier i flokk.

Det vil si; i likhet med markedet for store personbiler (VW Passat, Ford Mondeo og resten av den gjengen) har markedet for flerbruksbiler krympet. SUV-bølgen har også rammet denne klassen – spesielt nå som flere SUV-er får syv seter …

Men akkurat som med Passat og Mondeo lanserer VW og Ford sine modeller i denne klassen omtrent samtidig – det er bare to måneder siden vi først satt oss bak rattet i nye S-Max.

Motor og drivverk:

Jeg har ikke fått kjøre den minste av disse, men 1,4-literen imponerer (igjen) med sin voksne karakteristikk og stillegående gange. Sammen med DSG-automatkassa er dette et hyggelig bekjentskap.

DSG-kassa er fortsatt litt seig med å komme i gang fra stillestående, men i flyt og fart føles den veldig riktig i en Touran. Strengt tatt – og dette kommer fra en som elsker å gire manuelt – skulle jeg kjøpt meg en Touran selv, og motoren jeg ønsker meg tilbyr begge valgene (for det er ikke alle motorer som gjør), hadde jeg valgt automat.

Bestselgerne i Norge blir nok fortsatt diesel – og aller mest 1,6-literen på 110 hester.

Den er ikke så kultivert og jevn i gangen som 2-literen (150 hk), men bør funke fint til de fleste forhold. Det er 30.000 som skiller de to motorene, jeg hadde nok ikke følt meg lurt om jeg gikk for den største …

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Men et punkt skiller Touran fra flere av konkurrentene, og det er mangelen på 4x4.

S-Max kan nå leveres med firehjulsdrift, og den nye, spennende (slapp av, se det i forhold til hvilken bilklasse vi snakker om!) konkurrenten BMW 2-serie Gran Tourer har også dette som mulighet.

Hvorfor ikke 4x4 på Touran? Rent teknisk burde det ikke være noe i veien for det, den deler jo plattform med blant annet Golf …

Hvordan er den å kjøre?

Likevel, det er langt fra ille – og sammen med et komfortpreget chassis leverer Touran en veldig behagelig kjøretur.

Setene er gode, spesielt de nye «ergoActive»-stolene (hva er galt med å bare kalle de «komfortseter»?) som har lengderegulerbar sittepute og mulighet for massasje.

Rent kjøredynamisk er Touran enklest å se for seg om man tenker seg at man kjører Golf, med mykere stopp i setene, mens man sitter litt høyere.

Konkurrenter:

Touran bringer ikke så veldig mye nytt og spennende til torgs, verken utseendemessig eller teknologisk (selv om du kan spesifisere den med både WLAN, MirrorLink, CarPlay, apper og alt slags annet moderne duppeditteri), men er rett og slett en bil som oppfyller IT-uttrykket «WYSIWYG» med glans: What You See Is What You Get.

Dette liker vi:

Om de som sitter på midtre rad samtidig er litt snill, og ofrer en centimeter eller to beinplass (noe som burde være fint mulig) går det også an for en voksen å sitte bakerst. Men bagasjeplassen er naturligvis ikke så mye å skryte av med alle setene i bruk …

Et viktig punkt Volkswagen skal få stor skryt for: Varmetråder i frontruta! Jippi! Ford (og tidligere Ford-underlagte Jaguar/Land Rover) har drevet med dette i «alle år» – endelig følger flere på.

Pluss også for at bagasjeromstrekket man bruker i femseter-modus har eget rom i bagasjerommet for syvseter-bruk. Kudos.

Dette liker vi ikke:

Mangelen på 4x4 har jeg allerede nevnt, og det er heller ingen konkrete planer om en GTE-variant – Volkswagens ladehybrider som tar Norge med storm for tiden.

Og selv om det nok ikke er det viktigste i denne klassen, er det lov å ta noen sjanser her og der, Volkswagen. Vær litt sprelsk!

PS: Varebil

Foreløpig virker det som om det norske markedet kanskje er for lite (fabrikken spør «hvor mange tusen biler vil dere klare å selge i året?») – men siden mye av selve varebilombyggingen (tilpasning til norske sær-regler) skjer i Norge er det langt fra utenkelig. Importøren vil ha varebil-Touran, og det er helt sikkert mange kunder som også gjerne kunne tenkt seg en. Vi krysser fingrene for dere.

FAKTA Volkswagen Touran 1,6 TDI

Motor:

R4 turbodieselmotor, 1598 ccm.

Effekt:

110 hk (81 kW)

Dreiemoment:

250 Nm v/1500-3000 o/min.

Mål LxBxH:

453x183x166 cm

Akselavstand:

279 cm

Egenvekt:

1464 kg

Bagasjerom:

743 (5-seter) - 1980 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

11,9 sek

Toppfart:

187 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,44 l/mil

CO2:

115 g/km

Pris fra:

Kr. 347.000
(+29.600 kroner for Highline)

Powered by Labrador CMS