Audi : Audi angriper Tesla - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Audi angriper Tesla
Audi har avduket en konseptbil som skal konkurrere med Tesla Model X. Den fullvoksne SUV-en får en rekkevidde på 500 kilometer og like mange hestekrefter.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Audi e-tron quattro concept skal gi oss en formening om hva vi har i vente når Audi tidlig i 2018 lanserer sin første el-drevne SUV. Bilen blir sporty, effektiv og skal dekke alle hverdagens behov.

Konseptbilen har tre elmotorer, en på forakselen og to på bakakselen. Samlet effekt er 320 kW (435 hk), men for en kortere periode kan føreren via en boost-funksjon hente ut hele 370 kW (503 hk) og et dreiemoment på 800 Newtonmeter.

Dynamisk
Når gasspedalen trykkes i bunnen gjør bilen null til hundre på 4,6 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 210 km/t.

Under sportslig kjøring fordeles kreftene mellom bakhjulene for maksimal dynamikk og stabilitet.

En stor Li-ion batteripakke med en kapasitet på hele 95 kWh ligger integrert i gulvet for å gi lavest mulig tyngdepunkt og best mulig vektfordeling mellom for- og bakvogn. Kapasiteten er ifølge Audi tilstrekkelig for en kjørelengde på 500 kilometer.

Induksjon
Det kombinerte ladesystemet (CCS) kan lades fra likestrøm og vekselstrøm, og fra en hurtigladestasjon (150 kW) tar det rundt 50 minutter å fylle batteriene helt.

Konseptbilen er også utstyrt med Audi Wireless Charging – teknologi som innebærer at den kan lades trådløst via induksjon. Bilen har et system som automatisk parkerer den riktig når den skal induksjonslades.

I tillegg vises et solcelletak som gir strøm til batteriet på solrike dager.

(saken fortsetter)

Avansert
Audi e-tron quattro concept har adaptiv luftfjæring som senker karosseriet i høyere hastigheter. Den er også utstyrt med firehjuls styring der bakhjulene, avhengig av situasjon, enten styrer samme eller motsatt vei av forhjulene.

Bilen har en rekke aerodynamiske detaljer for å minske luftmotstanden og skape maksimalt marktrykk i hastigheter over 80 km/t.

De vitale måle til konseptet er en lengde på 488 cm, en bredde på 193 og en høyde på beskjedne 154 cm. Bagasjerommet har en kapasitet på 615 liter.

Kameraer erstatter sidespeilene, og hovedlysene anvender Matrix laserteknologi. Alle skjermer i interiøret anvender OLED teknologi som Audi har forsket på i en årrekke.

Det skal blir spennende å se hvor mye av konseptets avanserte teknologi som blir med over til konseptbilen når den debuterer i 2018.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: