-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Seats gledespredere
Seats modeller er godt bevarte hemmeligheter for nordmenn flest – dessverre. Her kan du se noe av det vi går glipp av.
Seat skal fremstå som det hippe ungdommelige merket i Volkswagen-konsernet, og da må de selvsagt har spennende og spreke modeller på menyen.
I mars viste de konseptbilen 20V20 på Genève-utstillingen, en SUV på størrelse med Audi Q5 som det vil ta noen år før vi får se i produksjonsdrakt.
Men i Frankfurt viser de en Show Car som er kjappere å sette på samlebåndet, hvis responsen fra publikum blir som Seat håper.
Hyllevarer
Leon Cross Sport Show Car er basert på en tredørs Leon Cupra. For å gi et røffere inntrykk er den løftet med 41 millimeter og utstyrt med off-road pyntedetaljer.
Motoren er en 2,0-liter med 300 hester og et dreiemoment på 380 Newtonmeter, koblet til en DSG girkasse og elektronisk styrt firehjulsdrift.
Show-bilen har så mye til felles med en ordinær Leon at den kjapt kan realiseres. Men neppe i 3-dørsutgave - med femdørs eller stasjonsvogn som grunnlag oppnår man langt mer praktiske løsninger.
Lommerakett
Seat Ibiza Cupra lever så absolutt opp til beskrivelsen «pocket rocket». Den spanske Polo-fetteren har en 1,8-liters TSI-motor under panseret med 192 hestekrefter og et dreiemoment på 320 Newtonmeter i området 1450-4200 omdreininger.
En elektronisk differensialbrems sørger for at kreftene overføres effektivt til asfalten med minst mulig energisløsing. Resultat? Null til hundre på 6,7 sekunder og toppfart på 235 km/t.
GTI pluss pluss
Seat Leon var blant de første biler basert på Volkswagen fleksible MQB-plattform. Den spanske Golfen leveres som både 3- og 5-dørs kombikupe, samt stasjonsvogn. Det samme tilbudet gjelder de spreke Cupra-utgavene.
En Leon Cupra har en 2,0-liters turbomotor med 265 hester, 35 mer enn i Golf GTI. Men i Frankfurt avdukes Leon Cupra 290 med – du gjettet riktig – hele 290 hester.
Med DSG girkasse snakker vi 5,7 sekunder til hundre, og et snittforbruk på 0,66 liter på mila – tilsvarende 149 gram CO2 per kilometer.
Og jeg sier igjen – hvorfor er ikke disse bilene salgbare i Norge?