Tesla Model X
Tesla Model X
Tesla Model X
Tesla Model X
Tesla Model X
Tesla Model X
Tesla Model X
Tesla Model X
Tesla Model X
Tesla Model X

Her er Teslas X

I natt avduket Elon Musk drømmebilen for norske SUV-elskere. En syvseter med krefter en masse, lang rekkevidde og ikke fnugg av avgifter.

Publisert Sist oppdatert

Teslas etterlengtede SUV, Model X, er det mange som har ventet lenge på. Og det gjaldt også de som overvar nattens premiere – den startet en time forsinket. Og ikke alt gikk på skinner. Den selvlukkende førerdøren måtte sjefen selv gå og lukke.

For hvorfor skal du trenge å berøre føredøren? spør Musk. Den åpner seg automatisk når du nærmer deg bilen med nøkkelen i lomma, og lukker seg når du går fra den. Kanskje sjåføren som kjørte bilen inn på scenen glemte å ta med nøkkelen?

Høy sikkerhet
Musk fokuserte primært på den høye graden av sikkerhet i bilen som har fått toppkarakter i alle krasjtester den har vært gjennom. I tillegg til den passive sikkerheten er den utstyrt med kameraer og sensorer som nærmest kan gjøre den selvkjørende en gang i fremtiden.

At den tunge batteripakken er plassert i gulvet gir et meget lavt tyngdepunkt, slik at det nærmest er umulig å få bilen til å havne på taket. Og det frigjør plass slik at du har bagasjerom i begge ender, det foran skal være stort nok til to golfbagger.

Og mens vi snakker praktiske egenskaper – de med stor campingvogn eller båthenger vil sette pris på en tillatt hengervekt på 5000 pund (2268 kg). Det er det vel ingen elbiler som kan matche, og selv middels store SUV-er sliter med å henge med i den konkurransen.

Ren luft
For allergikere er også Tesla X en drøm – med sine massive luftfiltre sier Elon Musk at bilen har «Bioweapen Defense Mode» som effektivt fjerner forskjellige bakterier, gasser «og eventuelle apokalyptiske scenarier».

Mange er nok også opptatt av de avanserte dørene som åpner seg opp og ut. Ifølge Musk har de innebygde sensorer som «ser» gjennom metallet, så du slipper å bekymre deg for at de skal treffe et lavt garasjetak. De trenger heller ikke mye plass på sidene, kun 30 cm på hver side, noe Musk demonstrerte på scenen.

Ikke et ord om hvordan de fungerer når det ligger et lag med snø eller is på taket, men han bekrefter at det ikke er mulig å montere takstativ eller skiboks på Model X – i stedet kan du få et hekkmontert stativ med plass til fire sykler eller seks par ski. Det burde dekke behovet for de fleste.

Fleksibel komfort
Bilen kan leveres med enten seks eller syv seter. Baksetene kan justeres individuelt og er ifølge Musk de beste du får i noen Tesla, et svar til dem som har kritisert dårlige bakseter i Model S. Setene er separat justerbare.

Tesla Model X leveres med to alternative drivlinjer, begge med motorer på begge aksler. P 90 D har 259 hk på forhjulene og 503 hk på bakakselen.

Den gjør null til 60 miles (96 km/t) på 3,8 sekunder (3,2 om du kjøper en Ludicrious Speed Upgrade), har en toppfart på 250 km/t og en oppgitt rekkevidde på 250 miles (402 km).

Den noe mildere 90 D har 259 hk på begge aksler, trenger 4,8 sekunder på akselerasjonen, men har samme toppfart og noe lenger rekkevidde på 257 miles (413 km).

Tidlig jul
På nattens pressekonferanse overleverte Elon Musk nøkler til de første kundene som har bladd opp 132.000 dollar for en spesialutgave av såkalt Signature Series.

Det er foreløpig sparsomt med opplysninger om priser og leveringstid for rimeligere utgaver, men Tesla har tidligere antydet at Model X skal koste cirka 5000 dollar mer enn en tilsvarende Model S.

Siden prisene i Norge er blant de laveste i verden kan det indikere at du får bilen fra rundt 800.000 kroner.

Se hele nattens presentasjon:

Powered by Labrador CMS