-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
BMW i3 til tjeneste
BMW tilbyr skreddersøm av sine modeller for en rekke spesialformål. Her er noen arbeidsoppgaver en elbil er egnet til.
Det er ikke bare i Oslo det snakkes om utslippsfrie soner, mange store byer har allerede innført slike. Samtidig er det jo smart av myndighetene å gå foran med et godt eksempel, og bruke utslippsfrie biler der disse kan gjøre jobben like bra som en annen bil.
For å demonstrere de mange bruksområdene har BMW tilpasset i3 til å løse forskjellige oppgaver for blant annet politi, brann- og redningstjeneste.
Myndighetene i Bayern, Milano, Los Angeles og London har allerede tatt i bruk de første spesialtilpassede i3-ene, og en annen spesialmodell benyttes av et vaktselskap for å frakte kontanter i den polske hovedstaden.
Fleksibilitet
Smidighet er et annet nøkkelord for en bil som skal fungere i et hektisk bymiljø, og i3 kan skryte av en svingdiameter på under ti meter. En London-taxi er vel noe av det mest ekstreme på denne øvelsen, og den klarer seg med åtte meter.
Den 170-heters elmotoren gir kjapp akselerasjon (7,2 sek. til 100 km/t) samtidig som batteripakken gir i3 en praktisk rekkevidde på rundt 160 kilometer. Kommunikasjon, blålys og sirener vil «stjele» batterikapasitet.
Skreddersøm
Dette inkluderer selvsagt foliering i ønsket design og lys-racks på taket, spesialinnsatser i lykter foran og bak, samt trykkammer høyttalersystem som sørger for at andre trafikanter advares i god tid om at en utrykning er på gang. Bilene klargjøres også for digital kommunikasjonsradio.
Nettverk
ConnectedRescue-systemet, som er basert på ConnectedDrive, gjør det mulig å sende viktig informasjon som adresse, kontaktperson og andre detaljer om oppdraget direkte til kjøretøyet, fra en kontrollenhet.
De overførte adressekoordinatene går rett til navigasjonssystemet slik at man slipper å legge inn adressen manuelt. På denne måten sparer man tid, samtidig som man eliminerer muligheten for feiltasting.
Føreren kan konsentrere seg hundre prosent om å ta seg trygt gjennom trafikken mens resten av teamet forbereder seg til å løse oppdraget på best mulig vis.
Et annet eksempel på hva en i3 kan brukes til demonstreres av Polish Idea Bank som bruker bilen til en tjeneste som er litt uvanlig i bankverdenen. Butikkeiere kan via en app bestille en i3 sikkerhetsbil når de skal levere inn dagens oppgjør i banken, og bli hentet på dørstokken.
De som trenger mer rekkevidde enn en vanlig i3 gir, kan jo vurdere den ladbare utgaven som også kan løse de samme oppgavene.