Jaguar F-Type: F-Type med sting - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
65 bilder i galleri
F-Type med sting
Er dette endelig en Jaguar F-Type som skal klare å ta knekken på 911? F-Type SVR er i hvert fall britenes beste våpen så langt.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

«Special Vehicle Operations», kaller Jaguar/Land Rover det – gjengen som gjør allerede ganske bøse biler til noe virkelig spesielt.

Som Range Rover Sport SVR, for eksempel.

Men SUV-er er en ting. Skikkelige sportsbiler noe helt annet. Og det måtte komme:

Jaguar F-Type SVR.

Er dette endelig F-Typen som skal kunne hamle opp med Porsche 911 – selve målestokken blant disse sportsbilene? Meget mulig.

Dette er i utvilsomt «best of Britain».

Det skal ikke stå på kraftverket i hvert fall. V8-eren har SVO skremt opp til 575 hestekrefter, og småville 700 Newtonmeter – med litt hjelp fra en kompressor.

Jeg lover deg; etter at du har hørt lyden i denne motoren, kommer du ikke til å glemme den med det første. Jaguar-V8-ere er noe spesielt.

0-100 går unna på 3,5 sekunder, og F-Type SVR har fått Jaguars AWD-system for å plante alle de kreftene ned i asfalten.

Aerodynamiske oppgraderinger sørger for en toppfart nøyaktig på den magiske 322 kilometer i timen-grensen.

Hvorfor magisk? Fordi det er 200 miles per hour – en superbilgrense britene setter høyt.

Samtidig har Jaguar barbert av 25 kilo vekt sammenlignet med en «ordinær» V8 AWD – og med de valgfrie (og sikkert ikke billige …) karbonkeramiske bremsene, skrelles ytterligere 21 kilo.

Nå begynner vi å snakke.

Skulle du være så heldig å kunne skaffe deg en F-Type SVR, skal du ikke glemme hva slags bil du sitter bak rattet i – selv om detaljene er typisk britisk «understatement»:

Nydelige seter, skinn med quilt-mønster, dashbord delvis kledt i semsket skinn og en liten SVR-logo på rattet er små hint om hva slags maskin man farer med.

Selv om dette er F-Type skrudd opp til 11, har ikke Jaguar tatt den helt ut utvendig heller.

En fastmontert spoiler, større luftinntak og noen ekstra luftehull er alt som trengs for å løfte utseendet nok til at kjennere vet hva som kommer langs landeveien.

(saken fortsetter)

Hva vil noe sånt koste, da?

Vel, norske priser er ikke tilgjengelig – men i UK har Jaguar satt prisen til £110.000, eller 1.390.400 kroner.

Før skatter og avgifter, ja. Løst overslag importert til Norge? Ca. 2,5 millioner.

En Porsche 911 Turbo S koster fra 2.626.000 kroner, men de som kjøper biler i dette segmentet flisespikker neppe på hundretusingene. Livet er for kort til det.

Og jeg håper virkelig noen kan krydre den norske bilparken med en F-Type SVR – for vi fortjener å høre brølet av den 5-literen også her på berget.

Og skulle noen være tåpelig å spørre hvorfor man i alle dager har skaffet seg en F-Type, og ikke nettopp en 911, må svaret være enkelt:

«Keeping the British end up, sir»

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: