Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB5
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB5
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11
Foto: Jon Winding-Sørensen
Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Endelig en ny Aston

Vi har ventet lenge, men her er den: Aston Martin DB11 – med litt hjelp fra Mercedes.

Publisert Sist oppdatert

Er det lov å være litt skuffet? Jeg synes det skjer for mye i formspråket til den nye stoltheten fra Gaydon. Kontrastbøylen til taket, den åpne luftslusen på forskjermen. De litt merkelige frontlyktene.

Dette er ikke ryddig eleganse som forgjengeren DB9 – og spesielt dens forgjenger DB7 – imponerte med.

Kanskje den bare trenger litt tid – akkurat som et godt musikkalbum.

Det er i hvert fall liten tvil om at DB11 er en Aston, og at vi har ventet lenge på den. DB9 er faktisk 13 år gammel – tenåring! Og alle modeller etter 2003 har vært basert på eksisterende plattformer. Det var på tide med noe nytt.

For å kutte litt i utviklingskostnader, og for å spille litt på det trygge, ligger det en del Mercedes-teknologi under skallet på DB11.

Eller, ikke bare under skallet: Ta en titt i interiøret, så finner du multimediestyring og blinklys-/cruise control-hendler løftet rett fra Mercedes-samlebåndet.

Hele multimedieløsningen er hentet fra samme båndet. Det har nok betydd mye for Aston å kunne lene seg på Mercedes når det gjelder elektronikk.

Om den tyske elektronikken er blodårene, er hjertet fortsatt engelsk så det holder.

En ny, egenutviklet V12-motor på 5,2 liter og utstyrt med to turboer, er kraftverket i DB11. 608 hestekrefter og 700 Newtonmeter skyver bilen fra null til hundre på 3,9 sekunder – opp til en toppfart på 322 kilometer i timen.

Det betyr at DB11, ikke overraskende, er den kraftigste DB-modellen Aston Martin noen gang har bygget.

En åttetrinns ZF-kasse sørger for giringen, men det sies at en sekstrinns manuell også er i planene til Aston Martin. En V8-drivlinje, med Mercedes-motor, ligger visst også i kortene.

Karosseriet i DB11 er i aluminium, mens dørene er i magnesium - alt for å få ned vekten. 1770 kilo bil skal ikke få problemer med å flytte seg når V12-eren spinner for fullt.

Aston bruker også litt tid på å fortelle at den nye bilen har bredere døråpninger enn forgjengeren, romslig bagasjerom og to Isofix-fester i baksetene.

Rene familiebilen, dette!

Men det er nok uansett føreren som gliser bredest. Når de justerbare demperne settes i sportsprogrammet, og veien snor seg bortetter et slitent landskap – da er nok en DB11 noe av det beste å sitte bak rattet i.

Powered by Labrador CMS