-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Trehjuling på strøm
Den elektriske revolusjonen er i gang hos Morgan. Først kommer denne elektriske EV3, deretter et fullt modellutvalg av hybrider.
For meg har ikke fascinasjonen for Morgans lille tre-hjuling lagt seg enda, og den forsvinner i hvert fall ikke nå som de skal bygge en elektrisk versjon av den.
Morgan EV3 er Malvern-gjengens siste stunt, som foreløpig skal bygges i ti eksemplarer og selges i Storbritannia og Nederland. Deretter er planen å starte fullskala-produksjon, etter et markedsstunt med utvalgte kjøpesentre.
Det vil si; så fullskala som produksjonen kan bli på den høyst manuelle fabrikken i Malvern Hills.
Fronten på EV3 er radikalt annerledes enn for den bensinmotoriserte 3 Wheeler. I følge Morgans designsjef Jonathan Wells, var målet med designen på EV3 å bringe modernitet til modellen. Med modernitet mener han 1950-tallets roboter.
Under «kyklop-øyet», sitter «kjeften», med sine messingribber. Disse er ikke bare elegante, men fungerer som kjøleribber for batteriene og den elektriske motoren.
El-motoren i EV3 sitter bak i bilen, rett ved drivhjulet. Effekten er forsiktige 63 hestekrefter, men siden EV3, takket være karbonfiber, faktisk er lettere enn 3 Wheeler, er ikke ytelsene altfor dårlige.
Ni sekunder til hundre er likevel femti prosent lengre tid enn en 3 Wheeler bruker.
Toppfarten oppgis å være rundt 145 kilometer i timen.
Rekkevidden sies å ligge på rundt 240 kilometer – og kanskje merkes det her at motoren ikke har altfor mye effekt; kanskje kan EV3 faktisk nærme seg noenlunde oppgitt rekkevidde.
Det er tross alt begrenset plass til batterier i den lille bilen, og batterikapasiteten er på 20 kWh.
Interiøret, om man kan kalle det det, i EV3 er naturligvis enkelt og ryddig.
Mellom de to instrumentene (analogt speedometer til venstre, digital kraftmåler og kjørecomputer til høyre) sitter en elegant girbryter for å velge fremover, bakover eller nøytral – og under der en liten rekke med vippebrytere for lys, horn, nødblink og så videre.
En ting er i hvert fall sikkert: Elektriske morobiler er det mangelvare på.
I et land som Norge, hvor morobiler generelt er dyrt, og elektriske biler relativt sett er billig, bør Morgan EV3 faktisk kunne klare å finne noen hjem. Gjerne hos meg.
Morgan sikter seg inn på en prisleie omtrent som 3 Wheeler; rundt £30.000. Men siden det er inkludert britisk moms, blir nettoprisen £25.000 – rundt 310.000 kroner.
Når vi først er inne på Morgan og elektriske drivlinjer, så kan vi også nevne at Morgan planlegger å lansere flere hybridmodeller fra 2019 og utover, hjulpet av en statlig støtte på rundt seks millioner pund for å utvikle elektriske eller del-elektriske biler.
EV3 er også et resultat av denne støtten.
For å se litt tilbake i tid igjen, brukte også Morgan litt tid på Genève-utstillingen til å vise frem 4/4 80th Special Edition. Messinggrill, nye farger og enkelte spesial-detaljer skiller denne, som feirer Morgan 4/4s 80-årsdag (!), fra øvrige 4/4-er.
80 eksemplarer skal bygges.