-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Shell-bilen er klar
Nå har Shell presentert den nye versjonen av sin fremtidsbil. De sier dette er en komplett nytenking med basis i en seks år gammel ide.
I fjor kunne vi fortelle at blant andre Shell hadde gått sammen med Gordon Murray om å utvikle det bybil-prosjektet han presenterte for første gang i 2010.
Nå er den nye versjonen presentert. Shell sier dette er en komplett nytenking med basis i den opprinnelige T.25 modellen fra 6 år tilbake.
Nå var det forresten ikke bare en bil den tidligere Formel 1-konstruktøren presenterte den gangen, men et helt nytt produksjonssystem.
iStream kalte han det, et prinsipp også Yamaha, blant mange andre, jobber med nå. Her har han en vugge-til-graven tankegang: lavt karbonavtrykk, strenge sikkerhets-standarder og fleksible produksjonsprosesser.
I Shells versjon heter den nye bilen Prosjekt M, og den de nå har presentert har tre seter, føreren i midten, med passasjerplasser, skrått bak på begge sider.
Det hele veier bare 550 kg, har en toppfart på oppunder 160 km/t og et forbruk på 0,264 l/mil.
Perfeksjonert smøring
Siden dette er Shell, legger de stor vekt på at den nye motoren, 3 sylindre, 660 ccm og bensin, er utviklet for å komme frem til en konstruksjon med minimal intern friksjon.
Smøreoljen er spesielt utviklet for akkurat denne motoren – de sier at denne faktoren alene er verdt 5 % bedring av forbruket.
Motoren yter 43 hk og 64 Nm og 0 til 100 skal den bruke 15,8 sekunder på.
Kompakt
Målene er også beskjedne – høy og smal: 250 x 135 x 160 cm. Vesentlig høyere enn den er bred med andre ord. Og den har en svingdiameter på 6 meter – mindre enn en London-taxi.
Karosseriet er fremstilt av gjenbrukt karbonfiber, og ser du godt etter, ser du at bilen mangler sidespeil.
De er erstattet av kameraer som sender bilder til skjermer på dashbordet.
Hva som skal skje med prosjektet nå er ikke klart. Men jeg regner i hvert fall med at Shell kommer til å vise oss bilen fysisk ved sommerens Shell Eco Maraton-arrangementer.