Murray letter på sløret

Det har lenge vært kjent at Gordon Murray, legendarisk bilkonstruktør, har jobbet med en "sensasjonell" bybil. Nå har han fortalt litt om den.

Publisert Sist oppdatert

En Murray-storhet: McLaren F1

Du kjenner antakelig Gordon Murray best for hans T22. Skal vi ta det en gang til? Du kjenner antakelig Gordon Murray best for hans F1 – den legendariske landeveisbilen med BMW motor som McLaren bygget, som også vant Le Mans selv om den aldri var tenkt som en løpsbil, og som selv i dag omtales med større respekt enn en Bugatti Veyron.

Alle Gordon Murrays fra-bunnen-og-opp-konstruksjoner har hatt et Type-nummer. F1 var Type 22 og den bilen han snakker mest om nå heter T25.

Fleksibel

Han har i den siste tiden jobbet helt selvstendig i et konstruksjonskontor, Gordon Murray Design Ltd i Guildford, sammen med 14 medarbeidere. De fleste kommer fra McLaren. Det hele er finansiert, foreløpig med 5 millioner pund, av stålfirmaet Caparo og Silicon Valley penger, mens personligheter som Damon Hill er med og fronter det hele.

Murray har lenge snakket om T 25, en liten, meget bensingjerrig bil som skal være i salg, for ca. 5.000 pund, i 2010. Han skal bare selge lisensen og overlate byggingen til andre, men påstår at fra 100.000 enheter i året vil den være lønnsom for produsenten.

Men inntil 14 forskjellige karosserimuligheter har han sørget for at flere produsenter kan bygge den samme bilen, uten at det er åpenbart for deg og meg.

Mot normalt

”Du sitter ikke i den som i en vanlig bil, du går ikke inn og ut av den som du er vant til, og du lemper ikke bagasjen inn slik du pleier”, er noe av det han sier med en hemmelighetsfull mine.

Målet er å holde hele konstruksjonen så hemmelig som mulig inntil bilen er klar. Og da er også samfunnet klart for en slik bil, tror han. ”Med alle de finansielle incentivene som vil finnes da, gratis bomringer, lave avgifter, fri parkering o.s.v. for biler som dette, vil du kunne betale den bare med det du sparer i forhold til å kjøre en fire-meters-bil”, sier han.

De som har fulgt Murray kan trygt regne med at uansett hvor billig og nøktern bilen blir, blir den ganske morsom. Han har satt stemplet sitt på alt fra Brabhams revolusjonerende Formel 1-”sugebil”, via morobiler som Rocket og gamle Fiat 500-ombygginger, til Caparos utrolige superbil.

Flere jern i ilden

Dessuten antyder han sterkt at en snusfornuftig bybil ikke er det eneste han holder på med. Da han nylig viste frem anlegget sitt, kunne han fortelle at de hadde kapasitet til 3 prosjekter samtidig.

Han fortalte at neste år, når de første bybilkonseptene triller rundt på egne hjul, skal han starte med T26, en ny sportsbil. Og da kan vi trygt regne med at det tredje prosjektet blir en Le Mans utgave av den.

Det er med andre ord ikke bare tørr snusfornuft på konstruksjonskontoret i Guildford. Jukeboksene sine har han forresten også fått med.

Powered by Labrador CMS