-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Dette er neste A-klasse
Mercedes-Benz A-klasse får seg et solid løft når en ny generasjon rulles ut neste år.
W177 er internkoden Mercedes bruker på neste generasjon A-klasse. Når den annonseres neste år vil den ta et betydelig steg fremover fra dagens utgave.
En rekke sensorer og kameraer i frontruta tyder på at en del av teknologien vi kjenner fra blant annet nye E-klasse, også vil finne veien inn i Mercedes’ minstemann.
Det betyr omfattende selvkjøringsteknologi og en rekke sikkerhetssystemer.
I følge tyske Auto Bild vil den nye A-klassen vokse merkbart. Spesielt skal dette være til baksetepassasjerenes glede. Dagens A-klasse skilter ikke akkurat med danseplass der bak …
Med andre ord: Bedre beinplass, og større dører for enklere inn- og utgang.
Det er ikke dermed sagt at baksetepassasjerene får all glede. Også foran skjer det store ting. Interiøret i dagens A-klasse var kurant da den ble lansert, men har med årene blitt veldig gammeldags.
Den utskjelte «påsklistrede» skjermen i dashbordet er nå en saga blott, skal vi tro ryktene. A-klassen vil følge E-klassens eksempel, med integrert multimedieskjerm – og det er vel ikke usannsynlig at vi også får se digital instrumentskjerm.
Audi har pushet digitalt instrumentpanel hardt de siste årene, og den nylige faceliften av A3 brakte teknologien inn i kompaktklassen. Mercedes vil neppe være noe dårligere.
Andre gadgets inkluderer head-up display og siste skrik i internett-tilkobling for kommunikasjon med apper og omverdenen ellers.
Som med dagens A-klasse, vil en rekke karosserivarianter dukke opp. En CLA – denne merkelige «coupé-sedan»-nisjen – er selvskreven, men det sies at denne blir mer ekstrem enn dagens, hovedsakelig for å gjøre plass til en mer ordinær A-klasse sedan.
Selvskreven er også GLA – kompakt-SUV-en – som også sies å bli mer ekstrem, med inspirasjon fra G-wagen.
Spesielt interessant for Norge er kanskje hybrid-utgavene. Den ladbare A-klasse-hybriden kan få så mye som 100 kilometer rekkevidde på ren strøm, og elmotorene skal monteres på forakselen.
Det betyr at dersom Mercedes ønsker å lage en firehjulsdrevet variant av A-hybriden, må en plasskrevende transaksel på plass.
For firehjulsdrift er absolutt med i utviklingen av nye A-klasse – det er ikke bare vi nordmenn som er lysten på drakraft både foran og bak.
Firehjulsdrift er jo dessuten et viktig kriterie for AMG-varianten. Neste generasjon A-klasse AMG vil nok bikke 400 hestekrefter. Å sende alt det til forhjula er nok neppe noen god idé.
I følge Automedia er Frankfurt-utstillingen neste høst arenaen hvor Mercedes skal dra teppet av sin nye A-klasse. Det betyr i så fall at vi kan forvente de første bilene her i Norge rundt årsskiftet.