Koreansk kvalitet på topp

Kia foran Porsche og Hyundai foran Toyota. Det er realitetene i J.D. Powers anerkjente kvalitetsundersøkelse.

Publisert Sist oppdatert


For første gang på 27 år er det ifølge J.D. Power et «non-premium brand» som topper den årlige kvalitetsundersøkelsen.

Undersøkelsen som er inne i sitt 30. år summerer opp feil som bileiere oppdager de tre første månedene etter at de har kjøpt en ny bil.

Her telles alle typer feil, små og store, og oppgis i antall feil per hundre biler. De beste er altså de merkene med lavest tall i grafen under.

Fanfare for Kia
Etter å ha ligget på andreplass i fjor klatrer Kia i år til øverste trinn på pallen med 83 feil, 1 foran Porsche.

Det kan høres dramatisk ut med 83 feil på 100 biler, men dette tallet sier altså ikke noe om hvor mange biler det er feil på, bare summen av feil.

Hyundai tar tredje trinn på pallen med 92 feil foran Toyota med 93 og BMW med 94.

Beste amerikanske merker er GMs Chevrolet (95) og Buick (96) – sistnevnte deler plassen med luksusmerkene Lexus og Lincoln.

I skammekroken
Volkswagen (104) er så vidt over industrigjennomsnittet (105) mens de såkalte «premium-merkene» Audi (110), Mercedes (111) og Cadillac (112) er under snittet.

Helt i bunnen av skalaen finner vi Smart (216!), Fiat (174) og Volvo (152) som alle må gjøre en kraftanstrengelse før neste måling.

Generelt forteller J.D. Power at årets resultat er 6 % bedre enn fjorårets, og den største forbedring siden 2009. Jeep og Chrysler er merkene med størst fremgang (28 feil), men har fortsatt forbedringspotensial siden de befinner seg et stykke under gjennomsnittet.

Her ser du resultater for de 33 merkene i undersøkelsen:

Powered by Labrador CMS