Nytt EU-utspill mot Volkswagen

Volkswagen kan ha brutt markedsføringsloven i 20 europeiske land, mener EUs kommisær for justis.

Publisert Sist oppdatert

EUs nye front mot Volkswagen er ikke teknisk.

Volkswagen skal nå undersøkes grundig for påstander om at de har brutt loven i 20 europeiske land ved å markedsføre bilene som "grønne".

Vera Jurova, EUs kommisær for justis, ba i sommer myndighetene i disse landene rapportere hva de har gjort for å undersøke om Volkswagen kan ha brutt loven i deres land.

Ifølge Financial Times viste svarene hun fikk at det var "sannsynlig" at Volkswagen hadde begått lovbrudd.

Nå har hun lagt ytterligere press på medlemslandene, med beskjed om å "ta aksjon" mot bilprodusenten, dersom regelbrudd har skjedd.

Kommisæren understreket at det er opp til nasjonale myndigheter selv å bestemme hvordan de eventuelt skal straffe Volkswagen.

Jurova la til at hun vil være sikker på at den enkelte kunde og uavhengige forbrukergrupper er klar over sin rett til å gå til aksjon mot VWs villedende miljøpåstander.

- En del av vårt oppdrag er å sikre at forbrukerne blir kjent med hvilken beskyttelse de har, takket være europeisk lovgivning," sa hun.

"Ren diesel"
Reklamekampanjer som fremmet "ren diesel" ble brukt av Volkswagen i USA i syv år for å prøve å overbevise kunder om at bilene deres var 90 prosent mindre forurensende enn tradisjonelle dieselbiler.

En av kampanjene hadde slagordet "green has never felt so good".

I virkeligheten viste det seg at utslippene var opp til 40 ganger høyere enn den grensen for giftige NOx-gasser.

I august bøtela italienske myndigheter - som det første av EU-landene - Volkswagen for markedsføringen. Boten var på 5 millioner euro, det høyeste beløpet som kan ilegges.

Powered by Labrador CMS