img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Tiende generasjon Civic
Honda har valgt å beholde sin modellbetegnelse gjennom 40 år. Jeg har ikke kontrolltelt, men de hevder selv at modellen som debuterer i Paris neste uke er tiende generasjon.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Bak nye Civic ligger ifølge Honda det største enkeltstående utviklingsprogram i selskapets historie. Civic er en kjernemodell for Honda, ikke bare i Europa, men også globalt.

Den fins i flere karosseriformer – i USA selges allerede Civic sedan og todørs coupé

Honda UK Manufacturing som bygger den nye femdørsutgaven, har allerede sendt de første skipslastene over Atlanteren. Fabrikken i England skal nemlig stå for den globale produksjonen av denne.

Honda hevder nye Civic er tro mot den originale Civic-ideen: En bil for folket, en bil for verden.

Den skal være en fusjon av design, sporty styling og praktiske egenskaper – med fornyet fokus på kjøredynamikk.

Mer engasjerende
Bilen er ny fra topp til tå, hvilket innebærer at den er bygget på en ny plattform, karosseriet er lettere og stivere enn forrige modell, den har lavere tyngdepunkt og førersetet er senket med 35 mm for å gi en mer engasjerende sittestilling.

Sportslige egenskaper og kjøreglede har ifølge Honda vært ledestjerner ved utviklingen av Civic generasjon 10, samtidig som man har lagt stor vekt på komfort og sikkerhet.

Sammenlignet med dagens Civic er nykommeren 30 mm bredere og hele 130 mm lengre. Akselavstanden er strukket med 105 mm, mens høyden er redusert med 20 mm. Det gir mulighet for mer rom og komfort i passasjeravdelingen.

Samtidig opprettholder Honda et gedigent bagasjerom – 478 liter med setene på plass er det få, om noen, i klassen som matcher.

Nye turbomotorer
To helt nye VTEC Turbo bensinmotorer får sin Europa-debut i Civic – en tresylindret 1,0-liter med 129 hestekrefter og et dreiemoment på 200 Newtonmeter, samt en 4-firesylindret 1,5-liter med 185 hk og 240 Newtonmeter.

Standard girkasse er 6-trinns manuell, og som alternativ tilbyr Honda en CVT (trinnløs) automatkasse med innlagte trinn.

Honda sier ikke et ord om dieselmotorer i denne omgangen, men det vil forundre oss om ikke den moderne 1,6-literen med 120 hk finner veien til nye Civic.

Ifølge Hondas Safety for Everyone-filosofi har de lagt inn et meget høyt sikkerhetsnivå som standard i alle modeller.

Honda Sensing sikkerhetsutstyret inkluderer blant annet automatisk nødbrems, filskiftvarsel, filholder med styrehjelp, adaptiv cruisekontroll, skiltgjenkjenning med automatisk fartsholder, med mere.

Honda har en ufortjent svak posisjon i Norge. Ifølge OFV er kun registrert 191 nye Civic hittil i år i et segment der Golf er kongen med over 10.000 biler i samme periode.

Nye Civic kommer til Norge i løpet av våren 2017. De som vil ha en stasjonsvogn må foreløpig vente – den er ikke nevnt i denne omgangen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: