-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tiende generasjon Civic
Honda har valgt å beholde sin modellbetegnelse gjennom 40 år. Jeg har ikke kontrolltelt, men de hevder selv at modellen som debuterer i Paris neste uke er tiende generasjon.
Bak nye Civic ligger ifølge Honda det største enkeltstående utviklingsprogram i selskapets historie. Civic er en kjernemodell for Honda, ikke bare i Europa, men også globalt.
Den fins i flere karosseriformer – i USA selges allerede Civic sedan og todørs coupé.
Honda UK Manufacturing som bygger den nye femdørsutgaven, har allerede sendt de første skipslastene over Atlanteren. Fabrikken i England skal nemlig stå for den globale produksjonen av denne.
Honda hevder nye Civic er tro mot den originale Civic-ideen: En bil for folket, en bil for verden.
Den skal være en fusjon av design, sporty styling og praktiske egenskaper – med fornyet fokus på kjøredynamikk.
Mer engasjerende
Bilen er ny fra topp til tå, hvilket innebærer at den er bygget på en ny plattform, karosseriet er lettere og stivere enn forrige modell, den har lavere tyngdepunkt og førersetet er senket med 35 mm for å gi en mer engasjerende sittestilling.
Sportslige egenskaper og kjøreglede har ifølge Honda vært ledestjerner ved utviklingen av Civic generasjon 10, samtidig som man har lagt stor vekt på komfort og sikkerhet.
Sammenlignet med dagens Civic er nykommeren 30 mm bredere og hele 130 mm lengre. Akselavstanden er strukket med 105 mm, mens høyden er redusert med 20 mm. Det gir mulighet for mer rom og komfort i passasjeravdelingen.
Samtidig opprettholder Honda et gedigent bagasjerom – 478 liter med setene på plass er det få, om noen, i klassen som matcher.
Nye turbomotorer
To helt nye VTEC Turbo bensinmotorer får sin Europa-debut i Civic – en tresylindret 1,0-liter med 129 hestekrefter og et dreiemoment på 200 Newtonmeter, samt en 4-firesylindret 1,5-liter med 185 hk og 240 Newtonmeter.
Standard girkasse er 6-trinns manuell, og som alternativ tilbyr Honda en CVT (trinnløs) automatkasse med innlagte trinn.
Honda sier ikke et ord om dieselmotorer i denne omgangen, men det vil forundre oss om ikke den moderne 1,6-literen med 120 hk finner veien til nye Civic.
Ifølge Hondas Safety for Everyone-filosofi har de lagt inn et meget høyt sikkerhetsnivå som standard i alle modeller.
Honda Sensing sikkerhetsutstyret inkluderer blant annet automatisk nødbrems, filskiftvarsel, filholder med styrehjelp, adaptiv cruisekontroll, skiltgjenkjenning med automatisk fartsholder, med mere.
Honda har en ufortjent svak posisjon i Norge. Ifølge OFV er kun registrert 191 nye Civic hittil i år i et segment der Golf er kongen med over 10.000 biler i samme periode.
Nye Civic kommer til Norge i løpet av våren 2017. De som vil ha en stasjonsvogn må foreløpig vente – den er ikke nevnt i denne omgangen.