-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nissan propper Micra med sikkerhetspakker
Femte generasjon av Nissan Micra hjelper til med å løfte sikkerhetsnivået i småbilklassen opp til det skjerpede fem stjerners Euro NCAP-nivået. Bilen ankommer Norge i mai.
En helelektrisk versjon, eller i det minste ladbar hybridutgave, hadde løftet småbilen Micra opp på svært et interessant nivå.
Men Nissan, kjent i Norge for blant annet suksessrike modeller som elektriske Leaf og SUV-en Qashqai, falt av kommersielle hensyn ned på å bygge en helt konvensjonell småbil.
Derimot ser det ut til at Nissan ikke våget å konstruere en bil uten at den kommer seg helskinnet gjennom det skjerpede testprogrammet til Euro NCAP hvor det nå kreves aktive førerstøttesystemer for å oppnå full score, altså fem stjerner.
Så i likhet med hva Kia har gjort med Rio har Nissan fylt Micra opp med automatisk nødbremsing (AEB) for å unngå å kjøre på bilen foran. Dette kombineres med aktiv kantlinjeleser som sørger for at bilen holder seg i kjørefeltet.
Fint at Micra også leser trafikkskiltene, varsler trafikk i speilenes blindsoner og kan utstyres med fire videokameraer slik at miljøet rundt bilen ses i fugleperspektiv.
I sum er det riktig at ingen andre småbiler i dag tilbyr så omfattende sikkerhetspakke, bare trist at full sikkerhetspakke betinger at det krysses av i alle ekstrautstyrsrubrikkene.
2017-utgaven av Micra er ny tvers gjennom, lavere, bredere og lengre enn forgjengerne og har romsligere interiør.
Micra generasjon fem leveres med 7 tommer stor skjerm med tilgang til lydsystem, satellittnavigasjon, mobiltelefon, nedlastbare apper og Siri stemmestyring via Apple CarPlay.
Micra er en av Nissans viktigste biler i Europa og solgt i 65.100 eksemplarer i fjor, i følge tall fra JATO Dynamics. Målet er å øke dette til 100.000 i 2018.
Nye Micra skal ikke lenger bygges i Storbritannia, men produksjonen flyttes til alliansepartner Renaults fabrikk i Flins. Dette er første personbilmodell Renault bygger for Nissan ved en fransk fabrikk.
I en tid med sterk fokus på NOx-utslipp fra bilene, overrasker Nissan ved å gjeninnføre dieselmotor i Micra, en firesylindret 1,5 liter som yter 90 hk.
Videre kastes dagens tresylindrede 1,2 liter/80/98 hk ut og erstattes med 0,9-liter turboladet tresylindret bensinmotor som yter 90 hk. Minste motor på én liter yter 73 bensinhester.
Nye Micra skal bygges på Renault-Nissans CMF-8 fleksible arkitektur som også blir å finne i Nissan Juke og Note, i Renault Clio og Captur samt i Daciaene Sandero, Logan og Duster.