Tre er ikke med

Tre av de største bilprodusentene er ikke til stede på årets Paris-utstilling. Vi forteller deg hvorfor.

Publisert Sist oppdatert

Verken Ford, Volvo eller Mazda er til stede i Paris når høstens store bilutstilling åpner dørene for publikum i morgen. Samtidig melder BMW at den nye 5-serien – en av merkets kjernemodeller – ikke vil være å finne på messegulvet denne uken.

- Vi har ikke så mange nyheter denne høsten, så da vil vi bruke pengene på andre fremstøt.

Det sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør hos Ford Motor Norge.

- Det vil si, vi har mange nyheter for Norge – men det vi viser på bilutstillingen vil være et år foran.

Sønsteby sier det er en enkeltvurdering for akkurat denne høsten som har ført til at Ford velger å ikke være til stede i Paris.

- Vi tar fortløpende avgjørelser om hvor vi skal være til stede. Slike utstillinger er gigainvesteringer, sier hun.

- Samtidig er det en vurdering på hvilket marked utstillingen er i og hvilken posisjon vi har der. Bortsett fra de to pressedagene er jo Paris-utstillingen en fransk utstilling, og der er det de franske merkene som regjerer.

- Beslutningen er tatt kun for denne høsten – det er ingenting som tilsier at dette går flere år frem i tid. Verden er i endring, og betydningen av å være på bilutstillingene er mindre enn den var før.

Sønsteby sier at Ford derfor holder egne arrangement i høst, som gir like stor effekt som det de kan forvente på en utstilling som Paris.

Den holdningen har i stor grad Mazda også, som i høst har valgt USA som sitt «utstillingsland».

- Det har nok med modellanseringer å gjøre, og i høst ble det lagt til bilutstillingen i Los Angeles. Da passet det ikke med Paris denne gang, sier Karianne Westby, administrerende direktør i Mazda Motor Norge.

Utstillingen i LA arrangeres i november, og Mazdas forrige store utstilling var i New York.

- Det er nok litt tilfeldig, sier Westby.

- Det er ikke slik at vi dropper Paris fullt og helt. Om to år er det godt mulig vi er der – uten at jeg vet det helt sikkert. Og vi er nok på plass i Genève neste år, så vi trekker oss ikke ut av utstillingene i Europa, sier hun.

- Er det slik at det er viktigere å prioritere utstillinger lagt opp til lanseringer, enn å være på alle utstillingene bare for å vise seg frem?

- Det er ingen offisiell holdning fra Mazda på dette.

Volvo har på sin side tatt en litt mer definitiv holdning til bilutstillinger. Allerede før jul 2014 meldte svenskene at de kun skulle delta på en messe i året i hver hovedregion:

Genève i Europa, Detroit i USA og Beijing/Shanghai i Asia.

BMW gjør 5-serie-stunt

Men det gjør den altså ikke. For i midten av oktober begynner nemlig egne kundearrangement, med lukkede visninger – også i Norge. Invitasjonene er allerede sendt ut, og de som velger å melde seg på må forvente å få kameralinsene på telefonene sine teipet igjen.

- Det blir moro å vise bilen til kunder her i Norge allerede mens messedørene fortsatt er åpne i Paris, sier Tegneby.

Dette er ikke første gang BMW har lukkede visninger for en ny modell, men at de velger å gjøre det for en volummodell som 5-serie er nytt. Tegneby anser dette som et «stunt» fra BMWs side.

- Jeg syns det er vågalt og tøft. Det er en ny tilnærming, så det blir spennende å se hvordan det fungerer.

- Dette er jo en veldig bevisst strategi fra BMW?

- Ja, det er klart de har gått noen runder på dette internt i BMW – og det har vært planlagt i lang tid.

- Jeg tror ikke dette er en mal for fremtiden, men jeg er spent på hva reaksjonene fra kundene blir når de får se bilen så tidlig.

- Hva betyr dette for BMWs holdning til bilmesser?

- Selv om BMW velger å gjøre lanseringen på denne måten denne gangen, er det ingen tvil om at bilmesser fortsatt står på agendaen for BMW, sier Tegneby. - Ser vi på neste år, og deltakelse på Genève- og Frankfurt-utstillingen, er vi helt klart til stede.

I likhet med Volkswagen, som velger å utelate både Bentley og Lamborghini fra årets Paris-utstilling, dropper BMW sitt dyreste merke; Rolls-Royce.

- Er dette et signal fra BMW om at Paris-utstillingen isolert nedprioriteres?

- Genève-utstillingen er jo «sportsbilutstillingen», mens Frankfurt er hjemmebanen. Det er et annet fokus på disse, naturligvis.

At Rolls-Royce ikke er å finne i Paris forklarer Tegneby med lite nyheter å vise.

- Når man ser på kostnadsbildet utgjør en bilutstilling en stor del av markedsføringsbudsjettet, og direkte kontakt med kundene blir stadig viktigere.

- Og kanskje vil BMW la konkurrentene kjempe om oppmerksomheten mens messa pågår, så kan vi komme litt senere når det har roet seg litt.

Du finner vår samleartikkel fra Paris-utstillingen her

Powered by Labrador CMS